Lehet-e vezetés közben is online kapcsolatban lenni a világgal anélkül, hogy veszélyben lenne az életünk, vagy másé? Kaphatunk-e valóban aktuális forgalmi, vagy időjárási adatokat, miközben úti célunk felé autózunk? A Mazda szerint igen. És nemcsak a megfoghatatlan távoli jövőben, hanem akár ma is.
Hardver
A Mazda saját kategóriájának legjobb navigációs berendezését tudhatja magáénak, sőt, állítólag a prémium márkák közül is volt, aki elirigyelte. Már maga a technika is meggyőző, hiszen a tervezők nem fukarkodtak a beviteli módokkal, így az érintőképernyő mellett a középkonzolon helyet foglaló vezérlőtárcsával is lépkedhetünk a menük, beállítások között, vagy éppen fejlett hangvezérléssel is megoldható a bevitel, de a gép mögött dolgozó szoftver is példásan átgondolt és ugyanilyen minőségben megvalósított valami.
Nemcsak a képe szép a hétcolos kijelzőnek, hanem a helyét is jól választották meg
Ergonómiailag a legjobb helyre került a nagyméretű, szép rajzú kijelző is, mindössze egyetlen izzadságszagú kifogás érheti, mégpedig az, hogy használaton kívül nem rejthető el a műszerfalba, mindig ott trónol a neki kijelölt helyen. Szolgálati helye aránylag magasan van, közel a szélvédőhöz, így nem kell a vezetőnek hosszú időre levennie szemét az útról, és térdmagasságban keresgélni a monitort.
Magyar navigáció?
Természetesen, itt nem csak arról van szó, hogy beszél-e magyarul, vagy hogy biztonsággal kiismeri-e magát a szerkezet a hazai utakon. A Mazda navigációs berendezése ugyanis magyar fejlesztésű, egész pontosan az NNG terméke, az iGO. Igaz, álruhában. De tessék csak belegondolni, mekkora dolog ez.
Itt a Szépvölgyi út alján fejlesztették azt, ami egy japán autógyár termékében a navigációért és még ki tudja hányféle extra szolgáltatásért felel. A hangsúly itt a japánon van, amely a világ navigációs szempontból is legfejlettebbnek tekinthető piaca, – már jóval a GPS-ek megjelenése előtt is használtak mikrofilm és giroszkóp alapú autós navigációs berendezéseket. És most mi gyártunk nekik – akik a becslések szerint egy évtizeddel járnak a világ előtt – navit. Kicsit húzzuk ki magunkat!
Vezérlőtárcsával, érintőképernyőn keresztül, vagy beszéddel is vezérelhető a Mazda rendszere
Sőt, egyes jobban felszerelt változatokban az apró plexis head up displayen is megmutatható néhány további információ, mint például hogy navigáció közben merre és mikor lesz a következő kanyar, vagy éppen az, hogy melyik sávban kell tovább haladni a cél felé.
Mindezt úgy, hogy a vezetőnek egy pillanatra sem kell levennie szemét az útról. Bár sokan felesleges, úri huncutságnak tartják, a HUD másik óriási előnye, hogy hosszú távon a szemet is kíméli, hiszen a vetített kép jóval távolabb látszik, mintha a közeli műszerfalra kéne mindig lenézni, illetve a szemnek újrafókuszálni a távoli útról a közeli műszerekre, illetve vissza.
Head up display. Megmutatja a pillanatnyi sebességet, illetve a navigáció berendezés utasításait is
Szoftver
A rendszer lelke a magyar NNG által fejlesztett iGO Navigációs rendszer. A hatékony navigációt több nyelven is elérhető hangvezérlés, és pontos hangfelismerő rendszer és látványos, 3D-s elemekkel gazdagon megtömött grafika támogatja. Emellett az MZD Connect-tel izmosított navigációs rendszer az első a piacon, amely az autóban lévő internet elérésre képes okostelefonhoz csatlakozva extra adatokat is meg tud jeleníteni. Így menet közben a legfrissebb forgalmi adatok alapján lehet navigálni, de az útba eső legolcsóbb benzinkút, illetve a célállomás aktuális időjárása sem lehet titok többé.
Okostelefonnal összekapcsolva az időjárás mellett az útba eső benzinkutak árszintjét is összehasonlíthatjuk
Annak ellenére, hogy több cég dolgozott a berendezésen – mások tervezték a különféle funkciókat – az egész szerkezet mégis nagyon egyben van. Az átlagember számára észrevehetetlenek a váltások, a teljes rendszer azonos logika mentén dolgozik, és még a megjelenés, dizájn is teljesen egységes maradt.