Mint arról néhány napja mi is beszámoltunk, több mint 6200 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon júniusban. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete azonban egy kicsit más megvilágításba helyezte a számokat.
Piaci elemzésükben immár bemutatják a reexportot is, azaz felhívják a figyelmet az új gépjármű forgalomba helyezését követő két hónapon belül kivont gépkocsik darabszámára is. Azzal együtt és azt kivonva is láthatjuk az adatokat.
Látszik, hogy júniusban több mint hatszáz „elvileg itthonra eladott” autót vontak ki a forgalomból két hónapon belül, 2014 első félévét tekintve pedig több mint négyezer autóról van szó. Összességében így is pozitív a kép, sőt még egy kicsit nagyobb is a növekedés. Mint írják: „Örömünkre szolgál, hogy a céges vásárlás mellett, ha nagyon lassú ütemben, de a magánvásárlók is kezdenek az újautó-piacra visszaszivárogni. Fontos, hogy valamennyi adat a piac jelentősebb elmozdulását mutatja, így az év végére előrejelzett fejlődés reálisnak látszik.”
A reexportról
A reexport során a magyarországi márkakereskedő az új, import járművet külföldi vevőnek értékesítik, a folyamat oka, hogy a saját országában drágábban jutna hozzá az adott gépkocsihoz. Ez kétféleképp is történhet: a kereskedő befizeti Magyarországon a regisztrációs adót, majd kivonja a forgalomból a járművet és úgy adja tovább külföldre, vagy pedig eleve külföldi rendszámot kap az autó.
A kereskedők általában nem állnak ellen a reexportnak, hiszen ezzel is nő a forgalmuk, azonban a jelenség torzítja a valós piaci képet, miközben az ilyen értékesítésnek nincs hatása a magyarországi járműállományra. Az autós szakmai szervezetek pedig arra figyelmeztetnek, hogy a manipulált adatok hatására a gyártók megemelhetik a más EU-országokhoz képest kedvező magyarországi áraikat, ami rontja a hazai vevők pozícióját.