Tekintettel arra, hogy a szervizek elvégeztetése ajánlott, de nem kötelező, így az állam nem lehet biztos abban, hogy minden üzembentartó megteszi a tőle elvárhatót a megfelelő műszaki állapot elérése, megtartása érdekében. A „kényszert”, az államilag előírt szemlét ezen ok miatt vezette be, rendszeres kötelező műszaki felülvizsgálat képében. Így, ha máskor nem is, a műszaki vizsgák során biztosan látja szakember az autót.
De mit is vizsgálnak egy „műszakin”? A legegyszerűbb válasz: arra kíváncsiak a vizsgabiztosok, hogy a megjelent autó nem sérült-e, hogy a főbb részegységei tudják-e produkálni azokat az értékeket, peremfeltételeket, melyekkel a gyártás során rendelkeztek, illetve, melyek minimumként elő vannak írva. Azaz, a műszaki állapota jelenthet-e balesetveszélyt az utasaira, vagy egyéb közlekedőre?
Tehát, semmi olyan extra elvárás nincs, melyet ne teljesítene egy rendszeresen karbantartott autó. Mégis, akkor miért buktatnak meg autókat a vizsgán?
Az elégtelen teljesítés legfőbb okai rendszerint a nem megfelelő műszaki állapot, valamint az engedély nélküli átalakítás.
Az el sem végzett, vagy éppen rossz minőségű alkatrész beépítésével eszközölt karbantartások, javítások eredményeként az autó nem tudja produkálni az előírt fékerőt, több káros anyaggal szennyezi a levegőt, nagyobb lógások jelentkeznek a futóműben, a kormányberendezésnél, mely bizonytalanná teszi az úttartatást.
Az autóalkatrészeknek is létezik minősítésük, és közel sem mindegyik üti meg azt a mércét, amit az autó gyártója elvár, és a jogszabályok előírnak. A legegyszerűbb módja a gondok, a gyatra minőségű, hamis alkatrészek miatti balesetveszélyes műszaki állapot elkerülésének az, ha legalább a műszaki vizsga előtt, szakműhelyben átvizsgáltatjuk az autót, és elvégeztetjük a szükséges beavatkozásokat. Számlára. Szakszerűen. Garanciával.
Utóbbiba, az engedély nélküli átalakítás hibájába is könnyen beleeshet az autós. Elég csak kicserélni a kormányt egy sportosabbra, felszerelni egy „dögös” hangú kipufogót, vagy éppen mozdonykeréknek látszó „peres” gumit és felniket, esetleg lesötétíteni az üvegeket.
Amikor egy autógyártó megkapja a forgalmazás jogát, akkor pontosan rögzítik a jármű számos fontos paraméterét. Így, a kerék/felni méretét, a kipufogórendszer zajkibocsátását, a sötétített üvegek mértékét, stb., illetve, megadják a lehetséges eltérések rátáját is. Ha az eredetitől valaki eltér (például a kormánykerék esetén), akkor csak a gyár/a jogszabályok által megadott mérettartományon belül teheti azt meg, és ráadásul csak olyan cseredarabbal, mely maga is rendelkezik forgalomba hozatali engedéllyel, műbizonylattal.
Egyszóval, a műszaki vizsgának egy fő buktatója van, ha az autó elhanyagolt műszaki állapotú, ha szakszerűtlen javítást végeztek rajta ismeretlen eredetű és minőségű alkatrésszel. Lehet persze próbálkozni, megtalálni azt a valakit, aki némi extra bevétel ellenében szerez egy pecsétet a forgalmiba, de attól az autó még nem fog megállni egy veszélyhelyzet során, és a bíróság szemében sem ad feloldozást az „érvényes” forgalmi a közlekedési bűncselekmény alól?