Megőrizte 2,69 méteres hosszát: talán ez a legfontosabb információ a harmadik generációs Smart fortwo vásárlói számára. Miután elődje 19 centivel nyurgult meg az eredetihez képest, fennállt a veszély, hogy ismét tovább rontja törpeautóságát a Smart, ez azonban nem következett be. Sőt: a korábbi 8,75 méterről 7,30 méterre csökkent a faltól falig mért fordulókör átmérője, ha pedig csak a kerekeket nézzük, ott egészen megdöbbentően jó: 6,95 méteres a fordulókör.
A másik nagy újdonság a család nagyobbik tagját érinti: míg a forfour korábban nem volt más, mint egy átfazonírozott Mitsubishi Colt, az új modell már a kétszemélyes törpe közvetlen rokona, farhajtással, burkolatlanul hagyott központi vázkerettel, töpszli orral – de megnövelt tengelytávval.
Miközben a forfour leginkább úgy néz ki, mint egy cipősdoboz dizájnú, japán Kei-car, a fortwo igyekszik hasonlítani elődeire. A tervezők azonban nem követték el azt a hibát, hogy szolgaian lemásolták volna az eredeti dizájnt: a púpos orr, a megnövelt hűtőmaszk, az átszabott lámpák, a lökhárítóba mélyített, extra légbeömlők teljesen új, komikus megjelenést kölcsönöznek az autónak, a sziluett alapján azonban nem nehéz megtalálni a családi vonásokat.
A Smart novemberi piaci rajtjánál kétféle benzinmotorral lesz kapható: az egyliteres, háromhengeres szívómotor 71, a 900 köbcentis turbós 90 lóerőt ad le. Később egy még gyengébb, 60 lovas benzines áll be a sorba. Dízelmotorról nincs szó egyelőre. Nem ez az egyetlen változás: az eddigi robotváltó helyébe konvencionális ötös kézi váltó vagy hatfokozatú duplakuplungos egység lép.
Az utastér teljesen átlényegült; felszereltségi szinttől függően monokróm vagy színes digitális kijelző és egy igényes (feláras) audiorendszer kérhető a kocsihoz, megoldották az okostelefon-integrációt, és a JBL nagy hifije kiemelhető mélynyomót kapott, így eldöntheted, hogy csomagot vagy mély hangokat szeretnél a csomagtartódban szállítani.
Apropó, csomagtartó: a fortwo 260-350, a nála 80 centivel hosszabb (349 cm) forfour 185-975 liternyi helyet kínál – a forfour négy utassal plafonig pakolva is csak 255 liternyi pakkot tud elvinni, ami elég kevés. Cserébe az üléspárnák megfordíthatók, amivel növelhető a szabad belmagasság, az első utasülés pedig elfektethető, így 222 centis tárgyak is szállíthatók az autóban, ha arra van gusztusunk.
A Smart forfour oldalajtajai csaknem derékszögben nyílnak, így a beszállás egyszerűnek ígérkezik. Az új generációs Smartok modern biztonsági rendszerek sokaságát kapták meg. A visszagurulás-gátló és a menetstabilizáló mellett alapáras lesz a keresztszél hatását ellensúlyozó segédrendszert, amit minden smartos megváltásként köszönt majd. Opcióként ráfutásgátló és sávban tartó elektronikák is rendelhetők.
Külön figyelmet fordítottak az ütközési kompatibilitás kérdésére: a tesztek során a Mercedes C- és S-osztályos típusaival ütköztették a számos Mercedes-alkatrésszel, illetve technológiával felvértezett törpét. Alapárasak az elülső és oldallégzsákok, valamint a vezetőoldali térdlégzsák.