Te hol szoktál tankolni? Csak egy hálózathoz jársz? Netán olajtársasághoz köt egy üzemanyagkártya? A szokásos, jól bevált kúton tankolsz? Vagy keresed a mindenkori legolcsóbb helyet? Vagy csak úgy egyszerűen ott és akkor, ahol és amikor elfogyott a benzin vagy a gázolaj?

Érdemes tudatosan állni a tankoláshoz, éves szinten elég látványos összegeket lehet megtakarítani, ha kicsit odafigyel az ember. És nem csak arra gondolunk, hogy ma ennyibe került a solymári Auchan kútjánál az üzemanyag:

Bécsi úti Shell, kifelé

A fővárostól pár kilométerre, Solymárnál a bevásárlóközpont olcsó, de kényelmetlen rendszerű kútjánál ennyi az üzemanyag

A fővárostól pár kilométerre, Solymárnál a bevásárlóközpont olcsó, de kényelmetlen rendszerű kútjánál ennyi az üzemanyag

Míg a Bécsi úti Shellnél ennyibe:

Bécsi úti Shell, kifelé

Bécsi úti Shell, kifelé

Hanem arra is, hogy míg a fenti árat a Bécsi út kifelé menő oldalán fotóztuk, az alábbit a befelé menőn, talán ha kétszáz méterrel arrébb, ugyanannál a cégnél:

Bécsi úti Shell, befelé

Bécsi úti Shell, befelé

Jó, csak egy forint, de akkor is érdekes: mi a fene indokolja a különbséget vajon?

Az áruházi kútnál való tankolás viszont, hiába olcsóbb, sokkal kényelmetlenebb bír lenni. A Metrónál például nem lehet kiakasztani a szelepet, nincs automata leállás, ha megtelik a tank. Az alap, hogy kezelő nincs, persze, a kút átfolyása pedig elég lassúcska, szóval egy hidegebb téli napon, amikor az ember keze elkezd odafagyni a pisztolyhoz, felmerülnek a filozofikus kérdések, hogy hány elfagyott ujjpercet ér meg literenként 10-12 forint. (A fotók készítésének napján 410,9 forint volt a 95-ös, 412,9 a gázolaj a budaörsi Metrónál.)

Kedvezmény az Autóklubnál

Aki Autóklub-tag, a MOL-kutaknál tankolhat kedvezménnyel. Jelentős engedmény jár a tagoknak az autógáz, a mosás és a prémium üzemanyagok árából is!

A 95-ös benzin árából literenként 8,50 jön le, a mosás tíz százalékkal olcsóbb klubtagsággal, így az általában tiszta, igényes MOL-kutakon a klimatizált shopból figyelhetjük, hogy tölti fel a kocsit a kutas helyettünk – és mindezt nem feltétlenül drágábban, mint a nagyáruházi kútnál fagyoskodva, a kezünket koszolva.

Sok olyan pici kút is van, főként vidéken, ahol kiszolgálja az embert a kutas, sőt; van egy-két anakronisztikus töltőállomás, ahol nincs is önkiszolgálás, az ember szinte keresi az ÁFOR táblát a feje felett. Ezt a két képet is ma lőttük, az egyiknél még azt is volt képe odaírni az árak fölé a tulajnak, hogy DISZKONT (emlékszünk, ugye a fenti Shell-árakra, meg az áruházira, ugyanaznap?):

Diszkont kút, hahaha

Diszkont kút, hahaha


Kisvárosi, klasszikus maszek kút, nem önkiszolgáló, de a kutas rendesen megkéri a szolgáltatás árát

Kisvárosi, klasszikus maszek kút, nem önkiszolgáló, de a kutas rendesen megkéri a szolgáltatás árát

Az üzemanyag minősége elméletileg többé-kevésbé egységes az országban mindenütt, a benzin és a gázolaj a százhalombattai finomítóból jön, ezt adalékolják a nagyobb cégek. Csak a nyugati határszélen tankolhatunk néhány kútnál osztrák anyagot Schwechatról – elméletileg tehát az olcsó benzin és gázolaj is éppen olyan, mint a drága, persze csak ha nem prémiumbenzinről vagy dízelről van szó.

Még eggyel több ok, hogy igyekezzünk tudatosan megválasztani, hol tankolunk. Évi harmincezer kilométerrel, nyolcliteres fogyasztással 10 forint árkülönbség mellett 24 ezer forint a különbség, ami másfél átlagos tanknyi üzemanyag ára. Ha egyben kapnánk ezt meg, biztos fordítanánk rá egy kis figyelmet, hogy hova járjunk tankolni, ugye?