„Lassan járj, tovább érsz” tartja a mondás. Ma, amikor egyre több szó esik a közlekedésbiztonságról, az autózás folyamatosan emelkedő költségeiről, akár újabb értelmet is nyerhet az idézett népi bölcsesség: okosan vezess, (ugyan abból a pénzből) tovább érsz.
Míg a jogosítvány megszerzésének feltételei az elmúlt mondjuk harminc évben mit sem változtak – sőt, elhagyták a rutinvizsgát – addig a járművek száma az utakon a többszörösére növekedett. S noha az autóevolúció által rengeteg biztonsági funkció (a sok hárombetűs rövidítés: ABS, ASR, ESP, stb.) került be azokba, melyek célja, hogy segítsék a sofőrt, egyre gyakrabban egy nem kívánatos mellékhatással is találkozunk: a sok biztonsági elem elkényelmesíti, elsekélyesíti a vezetési tudást. Ha a jármű tudása nagyobb, mint a sofőré, akkor egy veszélyhelyzet esetén minimálisra csökken a tudatos elkerülés, az ?épp bőrrel való menekülés? lehetősége.
A jó vezetéstechnikai tréningek többsége mind a veszélyhelyzetek elkerülésére, azok megfelelő kezelésére, mind pedig a takarékos, gazdaságos vezetés elsajátításához is kínál elméleti és gyakorlati tananyagot, tréninget. Sokan kezelik szkeptikusan a felvetést, miszerint akár több tízévnyi, sok százezer kilométer levezetésével a hátuk mögött lehet nekik újat, hasznosat, meglepőt mutatni, aztán a „csúszós pályán” megtett első méterek után rögtön megváltozik a véleményük. Hamar kiderül, hogy az ABS, az ASR, meg a többi extra felszereltség nem mindenható, sőt, bizonyos értelemben még veszélyes is lehet, hiszen elaltatja a sofőr veszélyérzetét, láthatatlanul korrigálva a sok kis hibát, a nem ideális vezetéstechnikát. Valamint, a számítógépen megjelenített, a vezetési stílusra jellemző adatok, üzemanyag fogyasztási információk is sokkal beszédesebbek, hatásosabbak még „melegében”, egy-egy erősebb gyorsítás, helytelen lassítás után.
A gyakorlati tapasztalatok egyértelműen alátámasztják az ilyen tréningek hasznosságát. A résztvevők visszajelzései alapján, megfelelő járműkezeléssel akár 5 – 10 %-kal is tudták csökkenteni autóik üzemanyag fogyasztását, illetve magabiztosabban és helyesen tudják megoldani a váratlan forgalmi szituációkat. Veszélyhelyzetben is a sofőr vezeti a kocsit, és nem válik tehetetlen utassá.
Kinek ajánlják a tréninget? Nos, kiindulva a baleseti statisztikákból, a frissen jogosítványt szerzett – elsősorban – fiataloknak, valamint a már sok éve, rutinból-, de az évente csak egy-két ezer kilométert vezetőknek egyaránt. Egyszóval, szinte mindenki megtalálhatja egy ilyen képzésben a számára hasznos pontokat, amit aztán beépítve a járművezetési stílusába biztonságosabban, olcsóbban autózhat.