A Magyar Autóklubnál nem kizárólag az autósok képzésével foglalkoznak, hanem gyerekeket is oktatnak a balesetmentes közlekedésre. Uniós statisztikai adatok alapján a 0-14 év közötti gyerekeket érintő halálos esetek 10 százaléka közlekedési balesetre vezethető vissza. Ami rettentő nagy szám, a jó hír viszont az, hogy ezen a statisztikán gyorsan és fájdalommentesen lehet javítani. Csak meg kell tanítani a gyerekeket szabályosan, okosan közlekedni. De hogyan?
Az iskolakezdés az egyik legkritikusabb időszak a közlekedő gyermekek életében. Az első hetekben gyakori a fokozott rendőri jelenlét az iskolák körül.
Sokszor maga a szabályos közlekedés sem feltétlenül elegendő ahhoz, hogy biztonságban tudjuk a gyerekeket. Meg kell tanítani őket okosan közlekedni. Például a gyalogátkelőhelyen hiába van elsőbbségük, mindig számítani kell olyan autósra, aki ezzel nem törődik. Hasonlóan nem lehet teljes mértékben megbízni a gyalogos lámpák zöld jelzésében, vagy éppen a járda által nyújtott biztonságban sem. Emellett kísérletek bizonyítják, hogy a kicsik katasztrofálisan szerepelnek, ha mozgó jármű, vagy akár a saját, futásból a megállásig tartó fékútjuk hosszát kell megbecsülniük, így ezt is érdemes megtanítani nekik.
A kerékpározás jóval összetettebb feladat az egyensúlyozásnál
Ragadós példa
Ha a gyerek azt látja, hogy a szülők néha hanyagolják az övhasználatot, mert úgyis csak a szomszéd utcába gurulunk csak át, akkor később ők is lazábban fogják kezelni a biztonsági övet. Hasonlóan viselkednek majd a szülőkhöz akkor is, amikor egy sör nem sör alapon alkoholfogyasztás után ülnek a volán mögé, vagy ha gyalogosként tesznek a piros jelzésre és a tiltás ellenére mégis átkelnek az úttesten. Taníthatunk heteken, éveken át nekik bármit, ha a cselekedeteinkkel ennek az ellenkezőjét égetjük beléjük.
Lehetőleg gyalogátkelőhelyen és csak zöldnél keljünk át az úttesten gyerekkel
Arról nem érdemes vitatkozni, hogy a biciklis sisak jó dolog. Kényelmetlen, ronda, a nyári kánikulában még elviselhetetlenül melegít is, de adott esetben – nem is kell túl nagyot esni hozzá – életet menthet. Bár nem kötelező, de használata mégis ajánlott, főleg a felnőttekétől eltérő testarányokkal rendelkező gyerekeknél. De ha a szülők nem hordanak sisakot, akkor a kicsik sosem fogják elhinni, hogy erre tényleg szükség van.
A biciklis sisak nem túl esztétikus, de hasznos kiegészítő
De a gyerekek nemcsak passzív résztvevőként, a szülők mellet ülve kerülhetnek bajba, hanem néha egyedül is részt vehetnek a forgalomban, akár gyalogosan, akár kerékpárral. Utóbbi különösen veszélyes terep, pláne, ha kisebb nagyobb csoportban kelnek útra, ahol eleve lazul a fegyelem.
Iskolában nem biztos, hogy tanítják
Sajnos a közlekedésre nevelés szinte teljesen kihalt az oktatásból, évtizedekkel ezelőtt pedig még rajzfilmekből is meg lehetett tanulni pár hasznos dolgot és az iskolákban is voltak ilyen-olyan kerékpáros ügyességi versenyek. Szerencsére ma sincs elveszve az a szülő, oktató, aki valamiért nem érez magában biztos tudást, vagy türelmet ahhoz, hogy maga tanítsa meg a túléléshez szükséges alapokat a gyerekeknek. Az Autóklubnak az autósképzés mellett a gyerekek felkészítésére is van programja.
A Stop! Közlekedj okosan című rajzfilmsorozat egyik tanulságos része:
Évente 10-12 ezer gyerek jut el ezekre a rendezvényekre, ahol főként a 4.,5.,6.,7. és 8. osztályos gyerekeket tanítják meg a biztonságos közlekedés alapjaira. A félnapos elfoglaltság fejenként 1000 forintba kerül és tartalmazza a képzésen résztvevők iskolabuszos utaztatását is.
A gyermekoktatásról további információkat itt olvashatnak.