Mit csinálsz, ha elavul a számítógépedben az audiokártya: új gépet veszel, vagy lecseréled a kártyát? Na ugye.
Ez a lehetőség az autóiparból egyelőre hiányzik, de ha minden a Siemens tervei szerint alakul, hamarosan komponensenként modernizálhatjuk autónkat. A RACE prototípus (a név az igen hosszú Robust and Reliable Automotive Computing Environment for Future eCars, azaz leendő elektromos járművek számára teremtett, robusztus és megbízható autóipari számítástechnikai környezet kifejezés rövidítése) célja, hogy egyszerűsítsék az autók komplex elektronikai szerkezetét, és kiküszöböljék a többszörös vezérlőrendszerek hálózatba kötésének szükségességét.
Napjaink autóiban akár 100 különböző számítógép lát el eltérő feladatokat, a motorvezérléstől a multimédiás rendszeren át a fejlett vezetőtámogató rendszerekig. Ezek különböző beszállítóktól származó, eltérő technológiákat alkalmazó berendezések, ami nehézkessé teszi új funkciók bevezetését, főleg olyan esetekben, ahol biztonsági szempontok is érvényesülnek – például az autonóm vezetés területén. Ráadásul utólag lehetetlen az ilyen technológiák beépítése.
Fedélzeti számítástechnikai komponensek most és a jövőben
Ezért a Siemens és partnerei egyetlen nagy operációs rendszerként képzelik el a jövő autójának elektronikus platformját, amelyre tetszőlegesen telepíthetők új alkalmazások, pont mint egy okostelefonon. Ezen a platformon keresztül bármely alkalmazás hozzáférhet bármely, a járműben telepített érzékelőhöz (a kameráktól a pedálnyomás-érzékelőkig), illetve léptetőmotorokhoz (kormánymű, fékrendszer; stb.), és azt használja, illetve vezérli közülük, amelyikre szüksége (és engedélye) van.
Innentől kezdve akár a távolból frissíthető az autó egy-egy új kényelmi vagy biztonsági szolgáltatással – jó példa erre a parkolórobot funkció, amely évről évre okosabb lesz, ám a megvásárolt autók megrekednek azon a szinten, amikor gyártották őket.
Persze gondok is akadhatnak egy ilyen központi rendszerrel: ha például meghibásodik, mindent visz magával. Ez ellen a tervezők többszörös túlbiztosítással védekezhetnének: ha az egyik számítógép elromlik, a másik veszi át a szerepét, úgy, mint a repülőgépeknél.