Meddig exkluzív egy autómárka, meddig folytatódhat a Porsche bővülése és mikor fordul a visszájára a darabszámok növekedése? – veti fel a kérdést az Automotive News Europe című szaklap augusztusi e-magazinjának címlapsztorija. Mert a Macan rajtjával a 2018-ra kitűzött 200 000 darabos értékesítést a Porsche akár jövőre is elérheti.
A VW szorítja a gyeplőt
Lassítást nem enged a tulajdonos, a Volkswagen-konszern, amelynek nyeresége az Audi mellett leginkább a Porsche eredményeitől függ. Jelenleg mindkét leányvállalattól ömlik a pénz a kasszába.
Forrás: Automotive News Europe
A Porsche legalább 15 százalékos forgalomarányos hasznot célzott meg, de 17-19 százalékot is hoz. A tömeggyártók 2-4 százaléknak már örülnek, a német prémiummárkák (Audi, BMW, Mercedes-Benz) pedig a 8-10 százalékos sávban mozognak.
Még nincs baj, de lehet
Jelenleg a Porsche lipcsei üzeme a J.D. Power szerint a legjobb minőségben gyártó telephely Európában, a 911, a Boxster és a Panamera vezet kategóriájában a J.D. Power amerikai ügyfélelégedettségi ranglistáján, a Cayenne pedig második a Lincoln MKX mögött, amely a Ford prémiummárkájának SUV-ja.
Míg a kínálat szélesítése az eladások kétségtelenül imponáló bővülését hozta, ez kockázatokkal is jár. Az új modellváltozatok (pl. Cayman /Boxster GTS) és új típusok (Panamera, Macan) kifejlesztése és bevezetése túlterhelheti a céget. Elgondolkodtató a Macan utólagos ellenőrzése a fékrásegítő hibája miatt, még inkább a botrány a 911 GT3 körül. Két tűzeset nyomán a gyár leállította kiszállításokat, visszahívta az autókat és motorcserét hatott végre az összes érintett szupersportautón.
Új sportautó, esetleg sportlimuzin
A fejlesztésen a jövőben sem csökken a nyomás, mivel Matthias Müller, a Porsche igazgatótanácsának elnöke a Genfi Autókiállításon arról beszélt, hogy hét típusra bővítenék a palettát, jön a sokat emlegetett „siebte Modellreihe”. Hétéves modellciklusokkal így minden évben debütálna egy vadonatúj Porsche. A bővítés talán egy V8-as sportautó bevezetését jelentheti a 911 és a csillagászati árú 918 Spyder közé, valamint egy Audi A6 méretű sportlimuzinról is szó lehet a Panamera alatt.
Az aggodalom a Porschék tömegesedésének szól, amivel a Volkswagen veszélyeztetheti a márka exkluzivitását. Azt az értéket, amitől egy hasonló színvonalú Cayenne-t drágábban lehet adni egy ML-nél, X6-nál vagy Q7-nél, netán egy Panamerát annak konkurenseinél.
Kevés az innováció?
Különösebb műszaki újítást sem láttunk a Porschétől jó ideje, mert az Audi-dízelek átvétele nem az – jegyzi meg Arndt Ellinghorst vezető londoni autóipari elemző. Szerinte az arculat megőrzése érdekében a BMW i3 vagy a Tesla Model S példájából kellene tanulnia a gyárnak, nem pedig autókat ontania, csak mert Kínában úgyis el lehet adni akármennyit belőlük.
A darabszámok és a Porsche-sűrűség megugrását ellensúlyozhatja a márkaélmény, amin a cég keményen dolgozik is. Bő tíz évi spórolás után vége a távolmaradásnak a magasan jegyzett versenyágaktól. Ha nem is a Forma-1-be, de a Porsche legalább Le Mans-ban visszatért az LMP1 prototípusok közé, a csúcskategóriába. A gyár 13 piacán működtet vezetéstechnikai képzéseket, vannak sarkvidéki élményprogramok, lehet terepjárózni, klubokban versenypályára járni és fogyasztási versenyre is volt már példa. A Porsche izgalmas évek előtt áll.