A használtautó-piac a 2009-2010-es mélyrepülése óta valósággal szárnyal, ez a tendencia az idén is folytatódott: a Datahouse adatai szerint az első félévben 11,2 százalékkal több (+24 137 darab) használt autót vásároltak hazánkban az előző év azonos időszakához képest. A június végéig tartó időszakban így 239 496 kocsi került új tulajdonoshoz, ami lassan megközelíti a 2007-2008-as csúcsidőszakot, amikor 260-270 ezer körüli volt ez a mennyiség.

Akkor azonban még jóval több fiatal autó volt a piacon, és a vásárlók mindössze 34 százaléka vett tíz évnél idősebb használt autót. Mára ez az arány megváltozott: 2014-ben az eladott használt autók 64 százaléka volt idősebb tízévesnél, mindössze 12 százalékban döntöttek öt évnél fiatalabb autó mellett a vevők. Összehasonlításként: 2008-ban a megvásárolt használt autók bő egyharmada volt 0-5 év közötti, bár ebben az évben, s azt megelőzően jóval több új autót helyeztek forgalomba.

Itthon a használt Opel, kintről a VW a kedvenc 1
Itthon a használt Opel, kintről a VW a kedvenc 7


A használt autók forgalmazására létrehozott Das Weltauto hálózat szerint a pozitív vásárlói kedv egyértelműen tapasztalható, ám egyre ritkább a minőségi előrelépés az autócserék során. Külföldről is főleg öreg autók jönnek, az import ráadásul nagyon pörög: míg tavaly 30 439 gépkocsit hoztak Magyarországra az első félévben, addig idén 44 115-re ugrott ez az érték, ami 44,9 százalékos növekedést jelent.

A használtan forgalomba helyezett autók 60 százaléka öregebb volt tíz évnél, ami nem segíti a hazai gépjárműállomány fiatalodását. A Das Weltauto szerint a kialakult helyzetre tekintettel szigorítani kéne a külföldi használt autók forgalomba helyezését.

Az első hat hónapban az alsó-középkategóriás autók voltak a leginkább keresettek (76 620 darab), a kisautókkal (64 568 darab) kiegészülve ez a két kategória vitte az átírások 59 százalékát. A felső-középkategóriás autók iránt is magas volt az érdeklődés, 37 035 használt autó cserélt gazdát ebben a szegmensben. Sportautóból 4008 tulajdonosváltás történt, emellett 1644 használt luxusautót is értékesítettek.

Az Opel stabilan tartva 14 százalékos piaci részesedését (33 682 darab) továbbra is a legkedveltebb a hazai vásárlók körében. A második helyen zárta az első félévet 10,3 százalékkal a Suzuki (24 804 autó), harmadik helyre pedig a Volkswagen lépett 9,59 százalékos aránnyal (22 967 autó). Az importautók között a Volkswagen (6202 autó) volt a kedvenc, de sok Fordot (4592), BMW-t (4581), Opelt (4030) és Audit (3356) hoztak Magyarországra.

Az egyes típusok sorrendje a márkákhoz hasonlóan alakult: az élen az Opel Astra zárt (17 958 autó), mögötte pedig a Suzuki Swift (15 858) és a Volkswagen Golf (7037) végzett. Negyedik helyre került a Ford Focus (6484), mögötte az Opel Corsa (6246) és a Volkswagen Passat (5829) következett. Az importautóknál a 3-as BMW (2751 autó) volt a legnépszerűbb, utána a Volkswagen Passat (2115), a Volkswagen Golf (1753) és az Audi A4 (1501) következett.

A várakozások szerint az év végig hasonlóan aktív marad a piac, decemberig 450-475 ezer autó cserélhet tulajdonost Magyarországon. Az autók átlagéletkora várhatóan a későbbiekben sem csökken majd.