Nyomasztóan csekély arányban várnak vevőre valós kilométeróra-állású használt autók. A visszatekeréssel gyorsan és olcsón növelhető az autó értéke - a vevő kárára

Öreg autók mechanikus számlálóját otthon is ki lehet szerelni aztán tekergetni, ahová tetszik

Öreg autók mechanikus számlálóját otthon is ki lehet szerelni aztán tekergetni, ahová tetszik

Tavaly júliusban lépett életbe a büntető törvénykönyv azon rendelkezése, amely egy évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti az autók kilométerórájának visszatekerését. Az eltelt több mint egy évben azonban – bizonyíték híján – egyetlen alkalommal sem ítéltek el senkit, így a Használtautó.hu adatai szerint a nepperek ugyanúgy tekernek tovább, mint eddig.
 
A kilométeróra visszatekerésének célja, hogy a mutatott kilométer a vásárlók számára fontos lélektani határ alá kerüljön. Ilyen határ a 100 ezer, illetve idősebb autóknál a 150 és a 200 ezer kilométeres szint, aki tudja, ez alatt igyekszik hirdetni autóját. Bár az eloszlásnak statisztikailag egyenletesnek kellene mutatkoznia, a 95-99 ezer kilométeres intervallumban például több mint 20 százalékkal hirdetnek több autót, mint az előtte vagy az utána következő sávban.

Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen 28
Még árulkodóbb az egyes évjáratokhoz tartozó átlagos futásteljesítmények mértéke. Az eladásra kínált hároméves járművek átlagosan 100 ezer kilométert futottak. Ezt követően azonban jelentősen csökken a bevallott éves menettáv: a 150 ezres átlagot 8 éves korban érik el, a 200 ezres átlagot pedig csak a 16. évben lépik át.
 
Az oldal szerint elgondolkodtató, hogy tavaly augusztusban szinte hajszálra ugyanez volt a helyzet. Erre magyarázat lehet, hogy a Btk.-ban szereplő rendelkezést gyakorlatilag csak akkor lehet alkalmazni, ha tettenérés történik, erre azonban az egész országban eddig nem volt precedens. Egy kvázi üres jogszabályi előírásnak pedig nincsen igazi visszatartó ereje.

Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen 29
Az autók aktuális kilométerállását 2012 januárjától minden tulajdonváltás vagy műszaki vizsga során regisztrálják a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisában. Mivel műszaki vizsgán az autók túlnyomó többsége kétévenként esik át, a járművek többségéről jelenleg csupán egyetlen nyilvántartott adat áll rendelkezésre. Ezt pedig hiába kéri le a vevő, ha nem áll rendelkezésre olyan korábbi érték, amihez viszonyítani is lehet. Ráadásul, ha egy járművet átlag felett használnak, bőven megérheti akár kétévente visszatekerni az óraállást ? ilyenkor csak arra kell figyelni, hogy az új érték a korábban regisztrált felett legyen.
 
A valódi hosszú távú megoldás tehát a gyakoribb adatrögzítés lehet. Ez az autó tulajdonosának nem jelentene pótlólagos terhet, hiszen arra – a Belgiumban és Hollandiában bevált gyakorlat alapján – elsősorban a szervizlátogatások alkalmával, automatikusan kerülne sor. Emellett megfontolandó az adatok rögzítése akár közúti ellenőrzések során is. Ennek bevezetésére azonban egyelőre kevés konkrét szándék körvonalazódik szabályozói oldalról.

Kíváncsi vagy a világ legnagyobb motorgyűjteményére? Kattints a képre! Megéri.

Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen 30