A szabályok értünk vannak, legalábbis hajlamosak vagyunk ezt hinni. Valójában a túl sok szabály sokszor káros, a korlátozás csak arra ösztökéli az embert, hogy kitörési pontot keressen. 

Ezzel egybevágó következtetésekre jutott a londoni közlekedési hivatal (Transport for London, TfL), amikor három, egymástól messze fekvő út felújítása során úgy döntöttek, nem festik vissza a forgalmi irányokat elválasztó felezővonalat, hanem jelöletlenül hagyják az útfelületet. Ezt követően megmérték az adott útszakaszokon a forgalom átlagsebességét. 
Az alábbi képen is látható Seven Sisters Roadon az egyik irányban az eddig 50,7 km/óráról 46,7 km/órára, a másikban 51,6-ról 45 km/órára csökkent a tempó. 
A felezővonal miatt száguldozunk? 1
Kép: AutoExpress.co.uk
A jelenség okát könnyű kitalálni: míg a felfestés azt a tévképzetet ülteti el tudatunkban, hogy a sáv csak a miénk, oda más nem jöhet be, annak hiánya bizonytalanná, óvatossá, figyelmesebbé teszi az autósokat. A sebességcsökkenés mértéke még nagyobb volt, amikor az autósok szembejövő forgalommal találkoztak. Utóbbi jelenséget egyébként egy, a tanulmányban idézett, de általunk nem ismert, 2005-ös kutatás is alátámasztotta. 
Az ígéretes eredmények ellenére a TfL nem ragad perzselőt és spaklit, hogy a 8 milliós nagyváros minden útjáról felszedje a felezővonalat, a későbbiekben azonban szem előtt tartják ezt a lehetőséget, és azt megfelelő helyeken alkalmazni is fogják. 
A hatóságok szerint sem lehet nyakló nélkül nekikezdeni a vonaltalanításnak, ám az így elérhető megtakarításról ők is megemlékeztek. 
Az eredmények valóban érdekesek, kérdés azonban, hogy valóban a sávok jelölésének a hiánya okozza-e a bizonytalankodást és a lassabb tempót, vagy csak az újdonság ténye? Ha ugyanis pár hét alatt hozzászoknak az autósok a felezővonal hiányához, ismét emelkedni fog a sebesség, és potenciálisan a szabálytalan előzések, kanyarodások aránya is megnőhet.