A német autóipari vállalatok a közúti közlekedés bevonását javasolják az európai emissziós kereskedelmi rendszerbe. Az Európai Unióban 2020-tól az újonnan értékesített gépjárművek 95 százaléka kilométerenként legfeljebb 95 gramm szén-dioxidot bocsáthat ki, 2021-től pedig már száz százalékuk meg kell, hogy feleljen ennek az előírásnak. A küszöbérték az elkövetkező években még tovább csökkenne.
Az autóipari vállalatok szerint ezt a követelményt csak olyan fejlesztésekkel lehet teljesíteni, amelyek túlságosan megemelnék az autók árát. Ezért azt a megoldást javasolnák, hogy a közúti közlekedés emissziós jogosítványok vásárlásával járuljon hozzá a fejlesztési költségekhez.
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA (Verband der Automobilindustrie) szerint a hosszú távú európai szén-dioxid-kibocsátás szabályozási stratégiát „innovatívabb alapokra” kellene helyezni. Az egyik ilyen lehetséges megoldás pedig a közlekedés bevonása lehetne az emissziós kereskedelembe. „Ha az Európai Bizottság nem talál jobb megoldást a gazdasági és környezetvédelmi érdekek egyensúlyba hozására, akkor azzal nemcsak az autóipar üzleti modelljét sodorja veszélybe, de az új autók árát is túlzott mértékben megemeli” – mutat rá a VDA.
„Már most fel kell hívni a figyelmet erre a problémára, különben Brüsszel végigviszi elképzelését” – mondta Karl-Thomas Neumann, az Opel vezérigazgatója, aki szerint az olajipart is be kellene vonni az emissziós kereskedelembe. „Minden esetben, amikor szén-dioxidot bocsátunk ki, emissziós jogosítványt kell vásárolnunk hozzá. Egy ilyen egyszerű szabálynak az üzemanyagokra is vonatkoznia kellene” – véli az Opel vezérigazgatója.
Ferdinand Dudenhöffer, Duisburg-Essen egyetem autóipari tanszékének professzora, az egyetem CAR autóipari kutatóintézetének vezetője meglepetésének adott hangot a VDA javaslatának hallatán. „Valami hasonlóról már évekkel ezelőtt szó volt, de akkor éppen a német autóipari vállalatok voltak azok, akik olyasmiről, hogy emissziós kereskedelem, hallani sem akartak” – mondta a német dpa hírügynökségnek.
Szerinte a javaslat csak azt mutatja, hogy az autóipari vállalatoknak eladásaikban nem sikerült tejesíteniük a kibocsátás-csökkentési terveiket. Az autókban alkalmazott egyre jobb környezetvédelmi technológia mellett is éppen a viszonylag nagyfogyasztású szabadidő-autók értékesítése növekszik, az elektromos és hibrid járműveké viszont Németországban nehézségekbe ütközik.
„Kevés esélyt adok az üzemanyagok bevonásának az emissziós kereskedelembe, miután erre csak európai keretek között kerülhetne sor” – mondta a professzor.
(Forrás: MTI)