Ha létezik racionális szupersportkocsi, azt valahová az 500-550 lóerő körüli teljesítmény-tartományba tehetjük: ebben a még nem exkluzív, de már földöntúli menetteljesítményeket nyújtó kategóriában, a Porsche 911 Turbo, az Audi R8 V10, a BMW M6 Coupé felségterületén próbál meg piacot nyerni magának az AMG GT. Formavilága, de leginkább hajtástechnológiája alapján a legkevésbé sem túlzó a cég bizakodása.
Miután bemutatták motorját, megcsodálhattuk műszerfalát, és külön filmecskét szenteltek a hangjának, az AMG végre leleplezte második, teljes egészében saját fejlesztésű szupersportkocsiját, a Mercedes-Benz AMG GT-t, amely a mindennapi praktikumot igyekszik az alkalmankénti ereszd-el-a-hajamattal kombinálni.
Előbbiről az olyan részletek hivatottak gondoskodni, mint a műfajban ritka, szélvédőstül felnyitható hátfal (mögötte 350 literes, takarórolóval és a csomagok előrecsúszását is megakadályozó toronymerevítővel ellátott raktér lapul) vagy a vezetőtámogató rendszerek gazdag kínálata, míg az utóbbi záloga az alumínium térváz, a két teljesítményszinten kínált, szárazkarteres, V8-as biturbó motor, a zárható hátsó differenciálművel egybe épített sebességváltó (transaxle), a kettős keresztlengőkaros, alumínium szerkezetű futómű, valamint a másfél tonnát épp csak meghaladó menetkész tömeg.
A hátul elhelyezett sebességváltónak és a hátratolt orrmotornak köszönhetően az első tengelyt a tömeg AMG által ideálisnak ítélt 47 százaléka terheli. Az AMG formatervezői tudatosan kerülték a szokásos övvonalat, az autó válla átmenet nélkül folyik egybe az oldalfallal – nem lehet nem észrevenni az utalást a sirályszárnyas 300SL-re. A karosszéria a lehető legegyszerűbb vonalvezetést kapta, az egyetlen kivétel a rejtett hátsó légterelő.
AMG GT | AMG GT S | |
Lökettérfogat | 3982 cm3 | 3982 cm3 |
Max. teljesítmény | 462 LE | 510 LE |
Max. forgatónyomaték | 600 Nm | 650 Nm |
Átlagos üzemanyag-fogyasztás | 9,3 l/100km | 9,4 l/100km |
Menetkész tömeg | 1570 kg | 1645 kg |
Gyorsulás 0-100 km/h | 4,0 mp | 3,8 mp |
Végsebesség | 304 km/h | 310 km/h |
Bármennyire klasszikus a vonalvezetése, technológiájában modern a GT: a fényforrások LED-eket használnak, az irányjelző futófényként működik. A 4,0 literes, V8-as biturbó motorról már értekezett az AMG; most azt is megtudhattuk, hogy az év legjobb új motorjának megválasztott 2,0 literes AMG-motor technológiáit alkalmazó nyolchengeres akár 9,3 liter üzemanyaggal beéri 100 kilométeren.
Ebből a hétfokozatú, duplakuplungos sebességváltó is kiveszi a részét. A takarékos, a kétféle sportos, az egyéni beállítású és a csak az erősebb motorhoz rendelhető versenyüzemmód mellett kézi kapcsolású üzemben is használható váltó mechanikus differenciálzár közbeiktatásával hajtja a hátsó kerekeket. Ennek hatását a GT S kivitelben elektronikus rendszer egészíti ki, amely még érzékenyebbé, még gyorsabbá teszi a nyomaték célzott elosztását.
A futómű fejlesztésénél versenytapasztalatokat is felhasznált a cég, az erősebb GT S kivitel három fázisú, elektronikusan variálható csillapítást kap. Szintén három állású az ESP (kikapcsolt, normál és sportos), a GT S modell pedig AMG Dynamic Plus csomagot is kap, ami adaptív motor- és sebességváltó-felfüggesztést jelent, így a hajtáslánc bekötése igény szerint változik a rugalmas, komfortos, és a merev, dinamikus között.
Ugyanez a csomag versenyüzemmódot is kínál, amely minden rendszert maximumra teker fel. A kilencven százalékban alumíniumból készült térváz csupán 231 kilót nyom, kompakt, merev szerkezete kiváló torziós merevséget, ugyanakkor kiemelkedő passzív biztonságot is kínál.
Ami az aktív biztonságot illeti, az adaptív fényszóróvezérléstől az automata fékvezérlésen át a sávban tartó asszisztensig teljes a lista.