Az elmúlt évtizedben ökölszabály lett, ha 7 Celsius fok alá süllyed a hőmérséklet, akkor érdemes téli gumira váltani. A legtöbb autós hallott róla, de a használata már nem ilyen egyértelmű, mert a gumisok beszámolója szerint az első hó hozza meg a magyarok kedvét a téli gumikhoz. Sokan úgy vélik, a téli abroncs a havas útfelületen biztonságos igazán. Európában csupán néhány napig havasak az utak a téli időszakban (október és április között) és sokakat elbizonytalanít a téli gumikkal szemben. Minek az, nincs hó!
Csakhogy télen, nem havas út esetén jegyzik a legtöbb balesetet, koránt sem. A balesetek 57 százaléka száraz úton történik (süt a nap és magvadul az autós), 35 százaléka köthető nedves felülethez és csak a maradékban havas-jeges (4-4%) az út. A balesetek 92 százalékánál azonban jellemző a hideg idő, amikor a nyárigumi-keverék nem képes optimális teljesítményt nyújtani.
A Michelin a fentiek miatt új utat választ, új üzenettel próbálkozik: „Kiváló menetteljesítmény minden útfelületen októbertől áprilisig.” És ehhez az üzenethez igazított az új Alpin 5 fejlesztését is.
Ehhez persze rendelkezésre állt a Michelin 620 millió eurós kutatás-fejlesztési költségvetése, de besegített a Drezdai Egyetem is, akikkel közösen 12 ezer valóságos balesetet elemeztek. Illetve töménytelen tesztet végeznek. A Michelin által elvégzett összes teszt (kopás, tartósság, élettartam) évente mintegy 1,8 milliárd kilométer megtételével jár, ami annyit tesz, mintha 12 percenként megkerülnénk a Földet
Nem meglepő módon a francia vállalat két fronton fejlesztett, a futómintázat és a gumikeverék összetételében is változtatott, hogy az Alpin 4-esnél jobb gumit alkosson. A céljuk az volt, hogy úgy fejlesszék az abroncs egyes jellemzőit, hogy más tulajdonságai ne romoljanak. Azt mondják, sikerült.
Az eredmények között szerepel, hogy 17%-kal nagyobb a csatornázottsági arány az Alpin 5 futófelületén. Az oldalirányú vízelvezető csatornák kialakítása is változott, hatékonyabb a vízkivezetés, kisebb a vízen felúszás kockázata. Az előző generációs abroncshoz képest 12%-kal több gumiblokkal, 16%-kal több lamellával rendelkezik, ennek köszönhetően jobb az abroncs vonóereje.
A téli gumik esetében először adagol a márka funkcionális elasztomereket a gumikeverékbe. Az összetevőkkel nedves és havas útfelületen a tapadás javul, a gumiabroncs energiahatékonysága pedig megmarad. Az új gumikeverék a Michelin negyedik generációs Hélio Compound technológiájával készül. A keverékbe kerülő napraforgóolaj előnye, hogy alacsony hőmérsékleten javítja az abroncs hatékonyságát.
A fejlesztés egy jobban megfogható előnye, hogy a vizes fékezési teszten az Alpin 4-eshez képest nem C, hanem B besorolást kapott, azaz 80-20 km/ óra között fékezésénél nagyjából 3 méterrel rövidebb fékúton lassít.
Az új Michelin Alpin 5 a 195/65R15-östől 225/55R17-es méretig 27 különböző méretben és indexekkel kapható.