Az elmúlt évtizedben ökölszabály lett, ha 7 Celsius fok alá süllyed a hőmérséklet, akkor érdemes téli gumira váltani. A legtöbb autós hallott róla, de a használata már nem ilyen egyértelmű, mert a gumisok beszámolója szerint az első hó hozza meg a magyarok kedvét a téli gumikhoz. Sokan úgy vélik, a téli abroncs a havas útfelületen biztonságos igazán.  Európában csupán néhány napig havasak az utak a téli időszakban (október és április között) és sokakat elbizonytalanít a téli gumikkal szemben. Minek az, nincs hó!

Tudod mikor töröd össze magad télen? 1
Tudod mikor töröd össze magad télen? 9


Csakhogy télen, nem havas út esetén jegyzik a legtöbb balesetet, koránt sem. A balesetek 57 százaléka száraz úton történik (süt a nap és magvadul az autós), 35 százaléka köthető nedves felülethez és csak a maradékban havas-jeges (4-4%) az út. A balesetek 92 százalékánál azonban jellemző a hideg idő, amikor a nyárigumi-keverék nem képes optimális teljesítményt nyújtani.

A Michelin a fentiek miatt új utat választ, új üzenettel próbálkozik: „Kiváló menetteljesítmény minden útfelületen októbertől áprilisig.” És ehhez az üzenethez igazított az új Alpin 5 fejlesztését is.

Ehhez persze rendelkezésre állt a Michelin 620 millió eurós kutatás-fejlesztési költségvetése, de besegített a Drezdai Egyetem is, akikkel közösen 12 ezer valóságos balesetet elemeztek. Illetve töménytelen tesztet végeznek. A Michelin által elvégzett összes teszt (kopás, tartósság, élettartam) évente mintegy 1,8 milliárd kilométer megtételével jár, ami annyit tesz, mintha 12 percenként megkerülnénk a Földet

Nem meglepő módon a francia vállalat két fronton fejlesztett, a futómintázat és a gumikeverék összetételében is változtatott, hogy az Alpin 4-esnél jobb gumit alkosson. A céljuk az volt, hogy úgy fejlesszék az abroncs egyes jellemzőit, hogy más tulajdonságai ne romoljanak. Azt mondják, sikerült.

Tudod mikor töröd össze magad télen? 10


Az eredmények között szerepel, hogy 17%-kal nagyobb a csatornázottsági arány az Alpin 5 futófelületén. Az oldalirányú vízelvezető csatornák kialakítása is változott, hatékonyabb a vízkivezetés, kisebb a vízen felúszás kockázata. Az előző generációs abroncshoz képest 12%-kal több gumiblokkal, 16%-kal több lamellával rendelkezik, ennek köszönhetően jobb az abroncs vonóereje.

A téli gumik esetében először adagol a márka funkcionális elasztomereket a gumikeverékbe. Az összetevőkkel nedves és havas útfelületen a tapadás javul, a gumiabroncs energiahatékonysága pedig megmarad. Az új gumikeverék a Michelin negyedik generációs Hélio Compound technológiájával készül. A keverékbe kerülő napraforgóolaj előnye, hogy alacsony hőmérsékleten javítja az abroncs hatékonyságát.

A fejlesztés egy jobban megfogható előnye, hogy a vizes fékezési teszten az Alpin 4-eshez képest nem C, hanem B besorolást kapott, azaz 80-20 km/ óra között fékezésénél nagyjából 3 méterrel rövidebb fékúton lassít.

Az új Michelin Alpin 5 a 195/65R15-östől 225/55R17-es méretig 27 különböző méretben és indexekkel kapható.