Idén is elkészítette a Medián a magyarországi lakosság autóparkját, autóhasználati, valamint autójavíttatási szokásait feltérképező felmérését a Robert Bosch Kft. megbízásából. Az eredmények értékét növeli, hogy a felmérést 2008, vagyis a gazdasági válság kezdete óta kétévente megismétlik.
Nem túl nagy meglepetésre a hazai személyautók 85 százaléka benzines, 15 százaléka pedig dízel, míg a gázüzemű, hibrid vagy egyéb meghajtású autók aránya statisztikailag még nem kimutatható a friss adatok szerint. 2010-hez és 2012-höz képest sem a benzines, sem a dízeles autók aránya nem változott jelentősen – olvasható a közleményben.
A megkérdezettek 68 százaléka kisebb, márkafüggetlen műhelyben javíttatja járművét. Ez gyakorlatilag megegyezik a 2012-es adattal, vagyis láthatóan tartós piaci átrendeződésről van szó. 2008 és 2012 között ugyanis dinamikusan emelkedett a független műhelyek népszerűsége a márkaszervizek rovására (2008: 51 százalék, 2010: 61 százalék, 2012: 67 százalék).
Az adatok tanúsága szerint a kisebb műhelyek használata az autó 5 éves kora után válik széles körben elterjedtté, és lényegesen gyakoribb vidéken, mint Budapesten. A márkaszervizek választása 2008, vagyis a válság kezdete óta esett vissza drasztikusan: átlagosan az ügyfeleik közel felét elveszítették.
Garanciaidőn túl a magyar autósoknak 12 százaléka viszi márkaszervizbe kocsiját. Ez kissé alatta marad a 2012-es adatnak, és jelentős esés a válság előtti állapothoz képest, amikor még minden ötödik autós is márkaszervizbe járt.
Érthető módon a márkaszervizek használata a legfiatalabb autók javíttatása, karbantartása esetében a leginkább jellemző: a legfeljebb 5 éves autóval rendelkezők csaknem harmada – 29 százaléka – a márkaszervizbe viszi autóját akkor is, ha már nincs rá garancia.
A saját kezűleg végzett, otthoni autójavítás is él. Minél idősebb egy autó, annál valószínűbb, hogy tulajdonosa házilag próbálja megszerelni, de ha szakemberre van szükség, akkor is inkább a kis műhelyek jönnek szóba. A 11-20 év közötti autók 8, a több mint 20 éves járgányoknak pedig 20 százalékát próbálják tulajdonosaik maguk megjavítani. Az új autóknál az ilyen javítás aránya elhanyagolható.
A 2014-es adatgyűjtés 924 olyan háztartásra terjedt ki, amelyben használtak autót. A minta nem, életkor, iskolai végzettség és lakóhely szempontjából reprezentatív a 18 éven felüli autóval rendelkező lakosságra.