Szabad-e nekünk terepjárót gyártani? – Ha hiszitek, ha nem, az első XC90 tervezésekor ez nagyon is komoly dilemma volt a Volvónál. Az aggály oka, hogy összefér-e a patinás svéd prémiummárka arculatával, benne a minél csekélyebb környezetszennyezéssel egy telivér SUV.
Azoknak lett igazuk, akik igent mondtak, mert az autó több mint 100 különböző elismerést kapott, a mai autóiparban szokatlanul hosszú ideig, 12 éven át piacon lehetett tartani és a tervezettnél sokkal több talált gazdára belőle. Magyarországon például 1308 darab.
P28: hármat vett a Top Gear sztárja
Svédország jelentős exportcikkei között a Roxette és a Kappansörte bútorok mellett helye van az XC90 első generációjának is. Elsősorban az Egyesült Államokban volt jelentős igény az autóra, mert akinek ott nagy kocsi kell, az SUV-t vesz és punktum. Ezzel a trenddel a prémiummárkák közül a Volvo kombik sokig dacoltak, de nagyon kellett az öt- vagy hétüléses aszfaltterepjáró.
Nyugat-Európában a P28 kódjelű XC90 túlnyomórészt a hangulatos és takarékos dízel öthengeresekkel talált gazdára. A világ más tájain az öthengeres turbós benzineseknek, a soros hathengereseknek és 2004-től a Yamahával közösen fejlesztett, 4,4 literes nyolchengeresnek is megvolt a közönsége. A többi motorhoz hasonlóan a V8 is keresztben állt. Az elődből összesen 636 143 készült a svédországi Torslanda üzemben, közülük hármat a pikírtségéről és szellemességéről egyaránt ismert Jeremy Clarkson rendelt meg. Az elmúlt 12 év bebizonyította, hogy az XC90-ből használtan sem válik lecsúszott gengszterautó: korosan is a kultúrdzsip a behemótok között.
Alapjaiban új
Ezúttal a modellváltás nem csupán egy új típus bevezetése, hanem újrakezdés is a Volvónak. Ez az első szériamodell, amelynek formaterve a Škoda felemelkedésében nagy szerepet játszó Thomas Ingenlath vezetésével készült. Az új XC90 első a közös műszaki alap, a jól variálható Scalable Product Architecture (kb. rugalmas modulkészlet) bevezetésében, újak a motorok, és ebben a modellben debütál az új hibrid hajtás is.
Az új padlólemez sokféle modell gyártására és az új motorok befogadására is alkalmas. Az egységes bázissal az első tengely mögötti félméteres rész azonos, onnantól a kocsi az adott kategória igényeihez igazítható. Lehet belőle kisebb-nagyobb SUV vagy felső középkategóriás limuzin is az S80 helyére. A játéktér igen tág, mert az új XC90 mintegy 15 centiméterrel hosszabb és hárommal szélesebb elődjénél, tehát 495 centis.
V8 helyett hightech
Egyelőre három benzines és két dízelmotorról tudunk, lesz T5, T6 és T8 illetve D4 meg D5. Ahogy a jelenlegi palettában is, az új motorok neve a teljesítményre utal, nem a hengerszámra, mivel az összes belső égésű motor négyhengeres és kétliteres. A Volvo azokat az embereket próbálja megfogni, akiknek az eredmény a fontos és nem az a műszaki megoldás, ahogy a gyár eléri azt.
Érdekes és nem kockázatmentes stratégia a V8-as motorokat is kínáló német, japán és amerikai konkurensek ellenében négyhengeresekre szavazni. A piackutatók nyilván felmérték, hogy a kisebb hengerszámú motorok csekélyebb fogyasztásával és környezetszennyezésével a Volvo végül jól fog kijönni ebből a környezettudatos vásárlók szemében.
40 km füstmentes hatótáv
Teljesítmény lesz náluk is bőven, mert a turbós T5 254, a T6 pedig 320 lóerős, kompresszorral és turbófeltöltővel. Ezt a motort a konnektorról tölthető hibridként, 60 kW-os (82 lóerős) elektromos motorral megtámogatva kész a 400 lóerős rendszerteljesítményű, 640 Nm-t leadó T8.
Elvileg 40 km a tisztán elektromos hatótávolság, a csúcsmodell a villamos géppel hajtja hátsó kerekeit. A plug-in hibrid szabványos fogyasztása mindössze 2,7 l/100 kilométer, széndioxid-kibocsátása 64 gramm kilométerenként.
A T6 illetve a 225 lóerős, 470 Nm nyomatékú D5 hagyományos, elektronikus vezérlésű, lamellás kuplungos összkerékhajtással dolgozik, a 190 lóerős, 400 Nm nyomatékú D4 a takarékosság érdekében elsőkerék-hajtású és az előzetes adatok szerint 5 liter lesz a szabványos átlagfogyasztása.
Úgy fest, hogy aktív és passzív biztonsági felkészítettsége alapján az XC90 lehet korunk legbiztonságosabb autója. A gyár célja, hogy 2020-ra senki ne veszítse életét vagy sérüljön meg súlyosan a márka új autóiban.
Világújdonság az XC90-ben az a rendszer, amely kikanyarodáskor, besoroláskor megakadályozza a balról gyorsan érkező autó elé történő kihajtást. Az elődből ismert RSC (Roll Stability Control) időközben elterjedt a dzsipekben, a Volvo azonban továbblépett. Az útelhagyásra reagáló rendszer érzékeli, ha az autó letért az útról és megfeszíti a biztonsági öveket, hogy az utasokat a helyükön tartsa és a párnázott üléssel csökkentse az utasok terhelését az ütközésben. Az útelhagyás számos haláleset és gerincsérülést okoz.
City Safety: pirkadattól alkonyatig
A két most bemutatott biztonsági rendszer mellett az XC90-ben a táblafelismeréstől a holttérfigyelésig nagyjából minden benne van, amit az iparág ma kínálni tud. A továbbfejlesztett kamerájával pirkadattól alkonyatig látó City Safety automatikusan fékez a gyalogosok, a kerékpárosok elgázolását megelőzendő vagy csökkentendő a baleset súlyosságát.
Az autó magától lefékez a hirtelen megálló sor mögött és hátsó radarjával érzékeli azt is, ha hátulról beleszállna egy figyelmetlen autós. Reakcióként a Volvo villogtatja az elakadásjelzőt, hátha meglátja a másik sofőr, és feszesre húzza a biztonsági öveket az utasok rögzítése érdekében.
A viharisten kalapácsa. Vagy baltája
Aki hozzám hasonlóan keveset tud a germán-skandináv mitológiáról, annak a Volvo legalább egy kicsit tágítja a horizontot. Új arculatában meghatározó ugyanis a fekvő T alakú nappali menetfény, amely Thor kalapácsát idézi. Thor vagy németesen Donar a vihar, a mennydörgés és a termékenység istene. Ősi fegyvere a Mjölnir nevű kalapács, bár baltaként is ábrázolták. A mjölnir szimplán azt jelenti, hogy morzsoló, etimológiailag a magyar molnár szóval is rokonságban áll.
A mitológia szerint, ha Thor megforgatta kalapácsát, akkor dörgött az ég és elhajított fegyvere bumerángként visszatért az istenség kezébe. Azt tartották róla, hogy használója képes felülmúlni az óriásokat és hegyeket emelni egyetlen ütéssel. Részletek a Wikipédia szócikkében.
Javult az ostorcsapás-nyaksérülés elleni védelem is, amit a fejtámla és az ülés nyújt a nyaknak a ráfutásos balesetekben előrelendülő és visszacsapódó fej megtartásával. Biztonsági, de kényelmi funkció is a torlódásban magától elinduló és lefékező elektronika.
Egy Volvótól furcsa volna, ha az utasok törődötten szállnának ki hosszabb távok után, amit segít elkerülni az ülések közmondásos kényelme és a skandináv dizájnból fakadó ergonómia. De valami más is kell a jó hangulathoz, amivel az autó emlékezetessé teszi a hosszabb-rövidebb utakat.
Android az autóban
Jó pénzért az autó valódi zenei élményben részesíti az utasokat gondosan kialakított hangrendszereivel. Az új XC90-ben a legmenőbb audiorendszert a Bower & Wilkins szállítja, 1400 watt, nem kevesebb mint 19 hangszóró. A mélynyomót nem a csomagtartóban, hanem az egyik kerékdobban helyezték el és a menetszél táplálja levegővel. A hangélmény nem korlátozódik a magunkkal hurcolt CD-kre, MP3-as fájlokra, mert a kocsiban a Spotify is működik majd.
Mert az internet és a Google az autóban is velünk lesz. A Volvo ugyanis megegyezett a mamutcéggel az Android Auto alkalmazásáról. Így a központi képernyőn használhatjuk a Google térképét, a keresőt. Az okostelefonon futó programokat kormányon lévő gombokkal vagy hangvezérléssel kezelhetjük.
Október 19-ig tart nyitva a Párizsi Autókiállítás, ahol a típus világpremierje volt. Aki a fény és a szerelmesek városában nem tudja megnézni az autót, a magyarországi márkakereskedésekben 2015 tavaszán találkozhat vele.
Árak: 13,8-23,2 millió Ft
Hazánkban 13 790 000 forintba kerül majd a – többi motorváltozatnál valamivel később debütáló – D4-es XC90. Az erősebbik, D5 jelű dízelmotorral 14 930 000 Ft az alapár, a 320 lóerős benzines T6 16 200 000 forinttól kapható. 21 990 000 forintért rendelhető a T8 hibrid. A hétüléses verziók felára egységesen 490 000 Ft.
Ha itthon is olyan fogadtatás vár rá, mint a First Edition darabjaira, akkor nincs mitől tartania a márkának. Az 1927-ben alapítás jegyében 1927 darabra limitált széria 47 óra alatt elkelt az interneten. Magyarországon 19 autót értékesítettek a márkakereskedések a nyitószériából. Egy prominens tulaj soron kívül meg is kapta autóját a Párizsi Autószalonon: Zlatan Ibrahimovics, a Paris Saint-Germain focistája. (x)