Fél másodperc: ennyit faragtak le 2009-es születésű elődeik gyorsulási idejéből az X-ikrek M-kivitelei, és bizony ha egy üresen 2,3 tonnás test 4,2 másodperc alatt ugrik százra, az nézőponttól függően nem mindennapi élményt vagy maradandó traumát jelent.
A sportkocsiknak is becsületére váló menetdinamika mögött minden idők legfejlettebb erőforrása áll, amit a BMW összkerekes típusába valaha szerelt (ennél kevesebbet persze nem is vártunk el a bajoroktól.) A Valvetronic rendszerrel, közvetlen benzinbefecskendezéssel, valamint két kettős megfúvású turbófeltöltővel felszerelt, 4,4 literes V8-as motor 575 lóerőre képes 6000 és 6500/perc között, ami 4 százalékkal több, mint az elődmodellek 555 lóerős teljesítménye.
Még markánsabb a javulás a forgatónyomaték terén: itt 680 helyett 750 Nm áll rendelkezésre 2200 és 5000/perc között, a növekmény tehát meghaladja a 10 százalékot.
A modern követelményekkel összhangban az új BMW X5 M és X6 M modellek átlagos üzemanyag-fogyasztása mindeközben csökkent, nem is kevéssel: az elődök 13,9 literje helyett beérik 11,1 literrel száz kilométeren (mínusz 20%). A végsebesség továbbra is limitált 250 km/óra.
Mindez persze álló helyzetben ugyanúgy nem érzékelhető, mint az alapkivitelű, nyolcfokozatú M Steptronic automata sebességváltó, ezért a dizájnerek alaposan átdolgozták a modellek megjelenését. Elöl nagyobb légbevezető nyílások, típusjelzéssel ellátott oldalsó szellőzők, jellegzetes M külső tükrök, kétszer kettes kipufogórendszer, valamint az X6 M esetében hátsó légterelő segít megkülönböztetni a csúcsragadozót szerényebb társaitól. Két új, exkluzív színárnyalat is rendelkezésre áll.
Az alapkivitelben 20 colos felniken elöl és hátul eltérő mintázatú abroncsok feszülnek, opcióként kovácsolt, 21 colos keréktárcsa is kérhető. A futóművet feszesebbre hangolták, a hasmagasság 10 mm-rel csökkent, alapkivitelű az adaptív lengéscsillapítás és kormánymű, valamint a hátul önszintező légrugózás. A fékrendszer az elődmodellnél 50 százalékkal nagyobb súrlódó felületet kínál, ugyanakkor tömege másfél kilóval csökkent, hála a kompozit tárcsáknak.
A beltérben M-specifikus a műszerpark, az alumínium váltófülekkel szerelt bőrkormány, a duplakuplungos M sebességváltók sémája szerint működő váltókar adja meg az alaphangulatot. Ehhez első M sportülések, sportos vezetőoldali lábtámasz, valamint opciós head-up kijelző járul, utóbbi a normál funkciók mellett M üzemben is működtethető: ilyenkor fokozatkijelzőt, a fordulatszámot jelző sávos grafikát, valamint váltóvillanót vetít a szélvédőre a rendszer.
2014-ben már nem képzelhető el termékbemutató okostelefonos alkalmazás nélkül: a BMW M Laptimer a fedélzeti iDrive kezelőtárcsáról vezérelhető, és a sebesség mellett a hossz- és keresztgyorsulást, az aktuális fokozatot, kormányszöget és gázpedál-állást is rögzíti, majd ezeket a versenypálya alaprajzán megjelenítve képes a vezető teljesítményének kielemzésére. Sőt, két kör eredményét kanyarokra bontva össze is hasonlítja nekünk, így közvetlenül mérhető a fejlődés, de mások tudásával is összevethetjük képességeinket.
A galériáját lapozhatod végig, az képeit találod meg.