Könnyűfém helyett acélfelni, nagy nyári helyett kisebb téli kerék: az óraátállítást követően sokan átállnak téli kerékgarnitúrára vagy átszereltetik abroncsaikat. De milyen téli gumiabroncsot válasszunk?
Konkrét abroncsok közül válogatva hallgassuk meg a gumis műhelyek szakembereit, mit tapasztaltak az egyes abroncsok kátyútűrésével, élettartamával kapcsolatban. Nyilván a garnitúra ára is fontos, de az azonos árkategóriájú termékek között a döntést érdemes a gumitesztek eredményeire alapozni.
Használt gumi: működhet, de bizonytalan
Sokaktól halljuk, mennyire jó használt abroncsot lőttek kedvező áron. Saját bevallása szerint az összes érintett egytől-egyig belenyúlt a tutiba, de hátha tényleg 100 százalékos a sikerarány. Ám a használt abroncsok biztonságossága erősen kérdéses, mert semmit nem tudni az esetleges szerkezeti sérüléseikről. Röntgenszem híján nehéz mérlegelni, hogy van-e annyira olcsó, amennyire bizonytalan az élettartama. Mert a használt gumiabroncs az újhoz képest zsákbamacska, pedig az életünk múlhat rajta. Persze mi is veszünk használt autót és tény, hogy nem dobjuk le róla rögtön mind a négy gumit, pedig azok előéletét sem ismerjük. De minden szempontot mérlegelve azt javasoljuk, hogy inkább vegyünk jutányosan egy középmezőnybeli, de új téli abroncsot, mint bármilyen használtat. Mert egy új gumival a kiszámíthatatlan élettartamú használt abroncsok nem állják a versenyt.
A választáshoz szeretnénk segítséget nyújtani független gumitesztek eredményeinek szemléjével. Minden blokk elején az első három helyezett szerepel, majd a hátulról a harmadik terméket követi az utolsó előtti helyezett, majd az utolsó. A méretkategóriák tesztjeit a kisebb abroncsoktól a nagyobbak felé haladva közöljük, a sorrendről a grafikák a képgalériában találhatók.
175/65 R14, ADAC autóklub
Legjobbak | Continental WinterContact TS850, Dunlop SP Winter Response 2, Michelin Alpin A4 |
Legrosszabbak | Cooper WeatherMaster SA2, Star Performer SPTS Winter AS |
Idén az ADAC a különféle méretekben tesztelt, összesen 32 téli és négyévszakos abroncs közül egyetlen egynek sem adott nagyon jó értékelést. A magas színvonalat jelentő jót azonban több gumi is elérte.
A kisautókra való 175/65 R14-es méretben 14 gumiabroncs tulajdonságait vizsgálták egy Ford Fiestán. Az élen ezúttal is a prémiummárkák követik egymást. Elgondolkodtató, hogy a közepesekhez képest – a gumik élettartamára vetítve – havonta 300-500 forint többletköltségért járhatunk a legjobb teljesítményt nyújtó abroncsokkal. Részletek itt.
195/65 R15, ADAC autóklub
Legjobbak | Continental Winter Contact TS850, Bridgestone Blizzak LM 001, Dunlop SP Wintersport 4D |
Legrosszabbak | Matador MP92 Sibir Snow, Infinity Winter Hero INF 049, Achillis Winter 101 |
14 különféle gumiabroncsot vizsgált a legnagyobb német autóklub az igen elterjedt 195/65 R15 méretben (pl. Bravo és Stilo, Golf IV-V-VI, Vectra B és C, Astra, Zafira, i30 és Cee’d, Mégane és Scénic, Focus I-II, 307 és 308). Az élbolyban, amelyhez a Semperit SpeedGrip 2 is sorolható, a gumik kiegyensúlyozottan teljesítettek, de a középmezőnyben is tisztes portékát talál a kuncsaft a pénzéért.
A két utolsó gumi tapadása elfogadhatatlan volt nedves úton, ezért szerepeltek le. A Matador igen nagy különbséggel áll előttük, de gyenge nedves tapadása miatt így is csak hátulról a harmadik. Ebből az összevetésből kimaradt a Goodyear, mert az UltraGrip 8-at már nem gyártotta ebben a méretben, utódja viszont nem volt elérhető a teszt készítésekor. Részletek itt.205/55 R16, ACE autóklub
Legjobbak | Nokian WR D3, Continental Winter Contact TS850, Goodyear UltraGrip 9 |
Legrosszabbak | Vredestein Snowtrac 5, Bridgestone Blizzak LM32, Kumho I’zen KW32 |
Ezt az abroncsfajtát az idei téli szezon előtt az Auto Club Europa és a GTÜ műszaki felügyelet közösen tesztelte. Ebben a középkategóriás autókon, de az Astra H mezőnyében is népszerű méretben vizsgálódott. Ár/érték arányban kiemelkedően jó a Nokian WR D3, amely összességében a teszt győztese lett. A legrosszabbak kitételnek itt nincs sok értelme, mert a legkevesebb ponttal értékelt abroncsok is elérték az ajánlott minősítéshez szükséges pontszámot. Részletek itt.
205/55 R16, Auto, Motor und Sport
Legjobbak | Continental Winter Contact TS 850, Goodyear Ultra Grip 9, Dunlop Winter Sport 4D |
Legrosszabbak | Hankook Winter I*cept RS, Toyo Snowprox S943, Westlake SW 608 |
Az Autó Magazin német testvérlapja is az E46-os 3-as BMW-k és az alsó középkategóriás autók kedvelt kerékméretében vetette össze a téli gumiabroncsokat. Az év elején végzett, de ősszel publikált tesztet majdnem megtorpedózta a svéd sarkkörön szokatlan meleg februárban, ám a fagy visszatérte megmentette a kollégákat és elvégezhették a méréseket.
Tízből nyolc abroncs ajánlott minősítést kapott, ami jelzi, mennyire ügyesen variálnak a gumifejlesztők az ellentétes célokat szolgáló megoldásokkal. A gumifejlesztés tényleg nagy mágia, mert például a hóban és jégen jól kapaszkodó lamellák kimondottan rontják a féktávot száraz úton.
Havas és nedves úton a Michelin Alpin 5 és a Goodyear UltraGrip 9 remekelt, de végül kis gördülési ellenállásával a Continental abroncsa győzött, mert egyenletesen jól teljesít. Érdekes látni, hogy a kínai Westlake lemaradása nem akkora, mint régebben. Bár így is utolsó, a fejlődés látható. Részletek itt.
További méretek
Más méret érdekel? Az alábbi méretkategóriákban az ADAC az elmúlt egy-két évben végzett téli gumiabroncs tesztet. Az eredményeket megtaláljátok a linkekre kattintva.
165/70 R14 (pl. Suzuki Swift) (2012)
185/60 R15 (2013)
Négyévszakos gumik 195/65 R15
205/55 R16 (2012)
215/65 R16 (2012)
225/45 R17 (2013)