Mi is megírtuk pár napja, hogy a rendőrség csütörtöktől, azaz a mai naptól fogva december közepéig fokozottan ellenőrzi a látással és láthatósággal kapcsolatos dolgokat az autókban. Nincs is ezzel semmi baj ezeken a ködös reggeleken, maszatos, korán jövő őszi estéken. De ma reggel azért újra felkaptam a fejem a rádióban ismét beolvasott hírre.

Egyebek mellett azt csicseregte ugyanis a kedves szőke női hang, hogy a rendőrség ellenőrzi majd az izzókészlet meglétét, valamint azt, hogy van-e a szemüveges sofőrnél tartalék szemüveg. Nos, izzókészlet az Úr 2009-edik esztendejének ősze óta nem kötelező tartozék a kocsiban, erről talán ennyit. A tartalék szemüveg pedig akkor kötelező, ha a jogosítványunkban a járműkategória mellett szerepel ennek a vezetési korlátozásnak a kódja, a 110.

Ez a kód egyébként igen ritka, pláne a régi jogsisoknál. Aki olyan öreg, hogy még nem kártyaformátumú jogsit kapott, amikor vizsgázott, és a cserénél csak átvezették az adatokat, a hivatali trehányság miatt jó eséllyel még a kötelező szemüveg-viselés kódját is elveszíthette. Én például szemüveges vagyok, -4 dioptria, ami azt jelenti, hogy öt méterről már Kövér Lászlónak is kezicsókolommal köszönnék szemüveg nélkül. Ennek ellenére nem hogy tartalék szemüveget nem kell hordanom magammal, de még a sima 01.01 kód is lemaradt, ami a szemüveges vezetési kötelezettségről szólna. (A kódlista egyébként ezen a linken megtalálható, a vonatkozó kormányrendelet 8. mellékleteként.) Mutatom az én jogsimon, hol kéne lennie ennek a kódnak, hogy a rendőr számon kérhesse; ott fenn, az 1. egészségügyi osztályba sorolást jelentő 101-es kód mellett, ha kocsival állítanak meg, a B kategória sorában:

Tartalék szemüveg? Izzókészlet? 1
Tartalék szemüveg? Izzókészlet? 5
Ez persze nem jelenti azt, hogy aki egyedül indul hosszú útra, nem hülye, ha nem visz magával pótszemüveget vagy tartalék kontaktlencsét. És, hogy mi is hozzájáruljunk a Látni és látszani kampány sikerességéhez, még további pár javaslatot tennénk az ügy, a balesetmentes közlekedés érdekében, azon felül is, ami a KRESZ-ben áll:

– ha kivilágítatlan autó jön szembe, ne restelljük egy villantással figyelmeztetni, ez nem zaklatás, hanem jócselekedet
– ha modern, nappali menetfényes autónk van is, ködben, esőben nappal sem árt felkapcsolni a tompítottat, hiszen a menetfény (DRL) csak előre világít
– ha kiégett egy izzónk, ne halogassuk a cserét, mert bár a rendőrnek hazudhatjuk (ami nem helyes), hogy nahát, amikor elindultunk, még égett, de ha kiég az izzó párja is, mondjuk éjjel, a világ peremén, bajban leszünk
– indexeljünk, minden sávváltásnál, vissza is, és minden irányváltásnál, ha tökegyedül vagyunk az úton, akkor is, nem árt, ha automatizmussá válik a dolog
– a ködlámpát, főleg a hátsót csak ködben vagy erős esőben, havazásban használjuk, mert rohadtul zavarja és vakítja a mögöttünk jövőt!

A rendőrségi közleményt a láthatósági kampányról a rádiós hírszerkesztők torzításaitól mentesen itt olvashatjátok el.