Neve alapján spanyolnak gondolnánk, fizimiskája olyan, mintha egy japán sportautó megrontott volna egy Ferrarit, és mégis: a Panoz Esperante Spyder az egyik legegzotikusabb roadster ma a világon. 
Az idén huszonöt éves Panoz az USA Georgia államában működő családi vállalkozás, amely miután megépítette fura kinézetű, de alumíniumban bővelkedő Roadsterjét, tizenöt éve semmi mást nem csinál, mint az Esperante különböző variánsait csiszolgatja. Ilyen paraméterekkel tucatnyi cégecske működik világszerte, ez azonban különleges: alapítója, Don Panoz volt az, aki 1999-ben létrehozta az American Le Mans Series (ALMS) bajnokságot, az USA saját hosszú távú szériáját. 
Az amerikai motorsport-élet egyik meghatározó figurája építi ezt a sajátos külsejű, méregdrága roadstert, mindössze 25 példányban.
Ismeretlen legenda 35
Az Esperante kupé nyomán létrehozott, jubileumi Esperante Spyder tehát nem akármilyen pedigréjű autó, nem akármilyen műszaki tartalommal, amely bár formájában hű maradt ezredfordulós őséhez, gyakorlatilag minden elemében új konstrukció. 
Vázszerkezete alumíniumból, szénszálas és egyéb kompozit anyagokból áll, tömege így csupán 1419 kg, amit leggyengébb kivitelében is egy 430 lóerős szívómotor mozgat, míg a csúcsverzió 560 lovas, kompresszoros erőforrást kap. Utóbbival 3,7 másodperc körül gyorsul 100 km/órára az autó, végsebessége 277 km/óra. Alapkiépítésben hatfokozatú kézi váltó jár a kétüléses roadsterhez, felárért kormányról kapcsolható automata is rendelhető. Félig gyári opcióként egyébként 800 lóerőt meghaladó kivitelben (alábbi képen) is elkészíthető az Esperante. 
Ismeretlen legenda 36
Az utastér a spártai funkcionalitás és a fényűző luxus sajátos keverékét kínálja. A burkolatok és kárpitok terén nem köti meg megrendelői kezét a Panoz, alapértelmezésben fával, fémmel, Alcantarával dolgoznak. A műszerezettséget egyetlen hatalmas, 10,6 colos képernyőre bízták, ezen jeleníthető meg minden kritikus üzemi és menetdinamikai adat, fekete vagy fémhatású háttérrel. 
A jubileumi Esperante Spyder vételára meredek 179 120 dollár (44,8 millió Ft). További 25 630 dollárért (6,4 millió Ft) már a Sypder GT (képeinken a sárga autó) verzióba ülhetünk bele, ami a nagyobbik V8 mellett kiszélesített karosszériát, a cég Le Mans-i versenyautóját idéző, szénszálas aerodinamikai kiegészítőket és oldalt kivezetett kipufogót, Sabel versenyöveket, 19 colos keréktárcsákat és böszme nagy Brembo fékeket kínál.
Ismeretlen legenda 37