Két úttörő technológia kombinálásával állít elő üvegházhatást növelő gázból szénsemleges üzemanyagot az Audi.
A pénteken átadott, új üzemben zöld elektromos áram segítségével alkotóelemeire bontják a vizet, majd az így előállított hidrogént a légkörből kinyert szén-dioxiddal léptetik reakcióra. A magas hőmérsékleten (220°C) és nyomáson (25 bar) zajló, 70 százalékos hatásfokú folyamat eredményeként szénhidrogénekből álló, nagy energiatartalmú folyadék jön létre.
A svájci Climeworks CO2-kinyerő technológiáját hasznosító, drezdai üzem (jobbra) jelenleg naponta 160 litert képes előállítani ebből a folyadékból, ami 80 százalékban szintetikus gázolajjá alakítható át. Az így nyert „Audi e-gázolaj” nem tartalmaz aromás szénhidrogéneket, sem ként. Cetánszáma magas, kémiai tulajdonságai alapján tetszőleges arányban keverhető ásványi forrásból származó gázolajjal.
A projektet részben a német oktatás- és kutatásügyi minisztérium finanszírozta, és két éves kutatás előzte meg. Az üzemet már megnyitása előtt felvették a világ száz leginnovatívabb ökotechnológiai vállalatainak a listájára.
A Vezess.hu korábban beszámolt az Audi másik, nem kevésbé újszerű szintetikusüzemanyag-előállító projektjéről: az Audi e-gázt (szintetikus metánt) előállító üzeméből származó, szénsemleges üzemanyagot az Audi A3 Sportback g-tron gázüzemű autók vásárlói tankolhatják. Egy harmadik projektben pedig mikroorganizmusok segítségével igyekeznek e-gázolajat, illetve e-etanolt előállítani.