Magyarországon gyakorlatilag még nem létezik az elektromos autózás, jelenleg csupán 100 elektromos autó van az országban. Ám lehetséges, hogy végre megkezdődik a változás – a kedden, Budapesten megtartott „Nemzeti innováció a hazai e-mobilitásban” című konferencia ezt sugallja.

A 200 államigazgatási, gazdasági, oktatási és kutatási szereplővel megtartott, a Jedlik Ányos Klaszter által létrehozott előadássorozaton kiderült, hogy az elektromobilitás elterjedésének számos adminisztratív jellegű akadálya van. Elengedhetetlen a hazai jogszabályok felülvizsgálata.

Ingyenes autópálya és parkolás vár a villanyautósokra 1
Ingyenes autópálya és parkolás vár a villanyautósokra 7 Például az elektromos töltőállomásokra jelenleg nincs jogi szabályozás, ezért esetenként akár nyolc hónap is lehet az engedélyeztetés folyamata. Ugyanakkor jelenleg kizárólag a kereskedelmi engedéllyel rendelkező vállalatok értékesíthetnek villamos energiát, mely gátolja, hogy üzleti megfontolásból, piaci alapon üzemeltessen valaki töltőberendezést, így nem is bővül a számuk, pedig a jelenlegi 30-40 helyett több ezer kellene.

Ráadásul a felhasználók otthon sem tölthetik olcsón járművüket, mert az ún. vezérelt áramot az éjszakai időszakban nagyságrendileg csak 8 órán keresztül biztosítja a szolgáltató, de 9-10 órán át is szükség lenne rá.

A klaszter közleménye szerint a kormány számos megoldással támogatná az elektromos járművek terjedését. Bevezetnének pl. egy új, zöld alapszínnel ellátott rendszámot. Az ilyen típusú rendszámot a konnektorról tölthető modellekhez (nevezetesen a plug-in hibrid, a hatótáv-növelt hibrid, és a tisztán elektromos hajtású járművek) lehetne majd igényelni.

Ingyenes autópálya és parkolás vár a villanyautósokra 8 Ettől persze nem vesznek majd többen ilyen autót, hiszen jelentős a feláruk a hagyományos modellekkel szemben. Azért, hogy segítse a terjedésüket, ÁFA jellegű kedvezmény bevezetését tervezi az állam, melyet mind a járműbeszerzésre, mind pedig az infrastruktúra-elemekre biztosítanának.

Ezen túlmenően a zöld rendszámos autók használhatnának bizonyos buszsáv-szakaszokat, ingyenesen parkolhatnának, ingyen hajthatnának az autópályákon, illetve a dugódíj alól is mentességet kapnának.

Sőt a kormány maga is használná a zöld járműveket. 2015-től kezdődően a kormányzati és állami céges flottákban ütemezetten jelennének meg az elektromos típusok.