Korábban a Vezess.hu is beszámolt róla, hogy több szakértő is aggályosnak tartja a KRESZ-vizsgák jelenlegi rendszerét. Itt a válasz: januártól minden kategóriában új kérdéseket vezet be a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Az átalakítást az eddigi KRESZ-vizsgakérdések mennyisége és minősége egyaránt indokolta, a változtatástól felkészültebb járművezetőket várnak.
 
A hatóság célja, hogy a kérdésadatbázis jelentős bővítésével a tanulókat sokkal jobban rávegyék az elméleti ismeretek, ezen belül is főként a KRESZ szabályainak tényleges elsajátítására. Az új kérdésbankban nemcsak több kérdés van, hanem azok minősége is javul: az elavult, több évtizedes kérdésrendszert naprakész technológiákat is figyelembe vevő adatbázis váltja fel.

Ha tényleg szigorúan a hazai KRESZ szerint próbálnánk közlekedni, előbb-utóbb kiszállnánk, dühösen elhajítanánk a kulcsot és átülnénk tömegközlekedésre. Olvastad már a tíz logikai bukfencet a KRESZ-ben?

A megújított vizsgarendszer a bejelentést követően azonnal hatályba lép, nincs több vizsga a régi kérdésekkel. Január 12-ig vizsgaszünet van, utána azonnal az új kérdésekkel találkozhatnak a vizsgázók. Átállásra nincs szükség, hiszen az elméleti képzés előírt tananyaga, a vizsga követelményrendszere, a számítógépes vizsgáztatási rendszer, a kérdések megjelenítése, száma és pontozása, valamint a megoldásra rendelkezésre álló idő a vizsgán nem változik.

Forradalom a KRESZ-vizsgáztatásban 1
Forradalom a KRESZ-vizsgáztatásban 7

Ez a kérdés vajon megy vagy marad?

Az új kérdések kompatibilisek a jelenlegi számítógépes elméleti vizsgarendszerrel (SZEV), így az átállás nem jár plusz költséggel, és nem igényel hosszú adaptálási időt. Az újítások mindhárom fő vizsgatárgyra kiterjednek (a tehergépkocsik és a nehéz pótkocsis járműszerelvények vezetői a Közlekedési alapismereteken kívül Szerkezeti és üzemeltetési alapismeretek, és egyes esetekben Munkavédelem, tűzvédelem, szállítás tárgyakból is vizsgáznak). Kikerültek az elavult kérdések, amelyeknek helyét a műszaki témakörökben a korszerű technikai megoldásokra vonatkozó kérdések veszik át (pl. menetstabilizáló rendszer, kipufogógáz-tisztító berendezések, korszerű elektromos és világítástechnikai eszközök stb.).

Az alapkérdések tekintetében az eddiginél négyszer több kérdésből áll az adatbázis, a variációs lehetőségeknek köszönhetően pedig összességében mintegy tízszer több kérdés felbukkanásával lehet számolni a vizsgákon. A kérdésadatbázis betekintésre ingyenesen, nyilvánosan hozzáférhető lesz az NKH honlapján, ezzel segítve a vizsgázók felkészülését, illetve felkészíthetőségét.