Népszerű SUV a Honda első igazi szabadidőautója. A CR-V első generációját 1995-ben mutatták be, ma a frissített negyediket nyűjük. A teljes eladott darabszám 750 ezer példány világszerte, de a tavalyi volt a modell legjobb éve. 50 ezer darab kelt el a kocsiból, az év első kilenc hónapjában a CR-V volt a legkelendőbb SUV összesítésben a világon. Nézzük, mit gondolt a Honda: mitől lesz még sikeresebb az autó!
Dizájn
A kissé álmoskás, a történelmi hondás alapértékeket (sportosság, könnyedség) nemigen tükröző szabadidőautó külsejében nem sokat változott. Az európai ízlés kedvéért a nálunk forgalmazott változat arca az átalakított lámpákkal-hűtőráccsal kissé agresszívebb, az új első lökhárító és haspáncél pedig szélesebbnek, laposabbnak láttatja az autót.
A menetjelző LED-sor és a hátsó lámpatest LED-es panelja harsányabb éjjeli megjelenést ad a kocsinak. A CR-V 2015-ös változata kilenc színben rendelhető, ebből egy az új; a Golden Brown nevű metál.
A kocsihoz számos optikai felszereltségi csomag rendelhető, krómozott elemeket, szárnyakat, küszöb- és kilincsvilágítást kérhetünk hozzá, csomagszállítást segítő és védőborításokat tartalmazó csomagocskákkal díszíthetjük tovább a CR-V-t.
Utastér, csomagtér
Új krómozott betét fut végig a műszerfalon, kidolgozottabbá, finomabbá váltak a főbb kárpitelemek. Krómozott vagy kevlárhatású dizájnelemek kerültek az extralistára, az üléskárpit fekete vagy fehér perforált bőr, esetleg domború mintázatú szövetkárpit lehet, illetve fekete Alcantara és fekete bőr kombinációja is megrendelhető. A műszerfalat úgy alakították át, hogy átláthatóbb legyen az autó, a középkonzolban pedig elférjen az új Honda Connect multimédia hétcolos érintőképernyője. Az első ülések között a kartámasz immár 60 mm-es tartományban mozgatható.
A modellfrissítés során a kabinban a korábbinál kétszer vastagabb kédergumikat alkalmaztak, lecserélték a padlókárpitot, nagyobb, illetve hatékonyabb hangelnyelő réteget helyeztek a műszerfal alá, az ajtókba és a tetőoszlopokra, s a szélzaj csökkentését szem előtt tartva az ötödik ajtó tömítettségén is javítottak. A 2015-ös CR-V utastere hat százalékkal halkabb, mint a kifutó modellé.
A 60/40 arányban osztott hátsó üléstámlák döntéséhez az új CR-V-ben elég egyetlen kart meghúzni és máris padlószintbe kerülnek a támlák. Alaphelyzetben 589, döntött támlákkal 1648 liter a szállítókapacitás (helytakarékos pótkerékkel 1669 liter).
Technika
A 2015-ös CR-V motorválasztékát továbbra is egy dízel és egy benzines blokk alkotja, de az 1.6 i-DTEC immár 120 és 160 lóerős teljesítménnyel rendelhető. A kétliteres szívó benzinmotor 155 lóerős, minden motor EURO 6-os.
A CR-V-vásárlók több mint hatvan százaléka dízelmotort választ – hogy ne csak az eddig egy motor közül kelljen választaniuk, készült egy erősebb kivitel is a 2013-ban bemutatott 1,6 literes szerkezetből. A kettős megfúvású turbófeltöltővel a csúcsteljesítmény 160 lóerő, a maximális forgatónyomaték pedig 350 Nm, míg hatfokozatú manuális váltóval társítva a szén-dioxid-kibocsátás mindössze 129 g/km.
Motorválaszték |
1.6 i-DTEC (dízel) |
1.6 i-DTEC (dízel) |
2.0 i-VTEC (benzin) |
Lökettérfogat |
1597 |
1597 |
1997 |
Furat x löket |
76.0 x 88.0 |
76.0 x 88.0 |
81.0 x 96.9 |
Sűrítési viszony |
16.0 |
16.0 |
10.6 |
Teljesítmény |
160 LE/4000 f./perc |
120 LE/4000 f./perc |
155 LE/6500 f./perc |
Forgatónyomaték |
350 Nm/2000 f./perc |
300 Nm/2000 f./perc |
192 Nm/4300 f./perc |
Szintén új a kilencfokozatú automata váltó, ami a korábbi ötfokozatú után elég nagy ugrást jelent, mind komfortban, mind rugalmasságban, mind fogyasztásban. Az új motor és váltó együttesen 65 kilóval könnyebb, mint a korábbi hajtáslánc, így tovább javult a menetkomfort és a kezelhetőség, precízebb a kormányreakció.
Az új CR-V futóművén számos változtatást hajtottak végre a Honda mérnökei: újak a szilentblokkok, a lengéscsillapítók, valamint a hátsó nyomtávrudak, és az alsó lengőkarok csuklógeometriáját is áttervezték, hogy európaibb legyen az eddig talán túlontúl is komfortos CR-V nyújtotta vezetési élmény.
A nyomtáv elöl és hátul egyaránt 15 milliméterrel nőtt, a kerékdőlés pedig fél fokkal nagyobb, hogy jobb legyen az autó úttartása. A közvetlenebb kormányzás érdekében a kormánymű áttételét 8 százalékkal megnövelték. Ez gyorsabb kormányreakciókat eredményez a nagy sebességű fordulókban, és precízebb, könnyebb kezelhetőséget alacsony tempójú manőverezésnél.
Teljesítmény, fogyasztás |
1,6 dízel, 160 LE, 6 fok. man. 4WD |
1,6 dízel, 160 LE, 9 fok. aut. 2WD |
1,6 dízel, 120 LE, 6 fok. man. 2WD |
2,0 benzin, 6 fok. man. 2WD |
2,0 benzin, 6 fok. man. 4WD |
2,0 benzin, 5 fok. aut. 4WD |
Végsebesség (km/h) |
202 |
197 |
182 |
190 |
190 |
182 |
0-100 km/h (másodperc) |
9.6 |
10.0 |
11.2 |
10,2 |
10,2 |
12,3 |
Ü.a. fogy. városban (l/100 km) 17″/18″ felni |
5,3/5,5 |
5,6/6,0 |
4,6/4,8 |
8,9/9,3 |
9,3/9,4 |
10,0/10,1 |
Ü.a. fogy. városon kívül (l/100 km) 17″/18″ felni |
4,7/4,7 |
4,8/4,9 |
4,2/4,4 |
6,2/6,3 |
6,3/6,5 |
6,0/6,2 |
Kombinált Ü.a. fogy. (l/100 km) 17″/18″ felni |
4,9/5,1 |
5,1/5,3 |
4,4/4,5 |
7,2/7,4 |
7,4/7,6 |
7,5/7,7 |
Elektronika
Az új Honda Connect nevű érintőképernyős infotainment rendszer a belépő szinten (Comfort) túl minden CR-V-hez alapáron jár a 2015-ös évadban. A rendszer Android 4.0.4-re készült, hétcolos kijelzőn fut, NVIDIA Tegra 3 grafikus gyorsítással. Az alapvető, általánosan elterjedt fedélzeti elektronikai szolgáltatások mellett az internetelérés, DAB és internetrádió is működik, valamint a Honda App Centre segítségével további programok is letölthetők. A MirrorLink szabványt is tudja, az erre alkalmas telefonok képe letükrözhető a kijelzőn. A Garmin navi is ezen a felületen fut – ha megrendeli a vevő.
A biztonsági elektronikai rendszerek között találjuk a legérdekesebb újítást: a kocsi előtt haladó járművek mozgását és irányjelzőjét is figyelő adaptív tempomatot. A 2015-ös CR-V a világ első sorozatgyártású személyautója, mely felismeri, ha egy másik autó irányváltásra készül és hirtelen a CR-V elé vág.
Működés közben olyan algoritmus alapján számol az elektronika, ami összehasonlítja a közlekedők egymáshoz viszonyított távolságát, s ezek alapján megjósolja, hogy a résztvevőktől milyen viselkedés várható. Különleges képességének köszönhetően a vezető gyorsan, biztonságosan és kényelmesen reagálhat a veszélyhelyzetekre.
Az i-ACC (intelligent Adaptive Cruise Control) a sima követőradaros rendszernél akár öt másodperccel hamarabb is felismerheti, hogy mire készül az előttünk csalinkázó autós, és finoman figyelmezteti a vezetőt, aki talán még észre sem vette a veszélyhelyzetet. Ilyenkor a rendszer csak óvatosan fékez, és egy ikon jelenik meg a műszerfalon, tájékoztatva a vezetőt, hogy miért indokolt a lassítás. Ha a távolság vészesen lecsökken, a rendszer erősebben fékez, s megtartja az előre beállított távolságot.
Az i-ACC elég intelligens ahhoz, hogy felmérje, a CR-V az út melyik oldalán halad (bal- és jobbkormányos autókban egyaránt alkalmazható), és automatikusan felismeri, hogy melyik szomszédos autó jelenti a legnagyobb veszélyt az adott pillanatban.
Az i-ACC és a többi, a CR-V-ben eddig is létező aktív biztonsági rendszer mellé a sávtartó, aktívan kormányzó automatika, a táblafelismerő rendszer, az automata fényváltó és a kis sebességű városi ütközéseket megelőző, szükség esetén 32 km/h alatt automatikusan állóra fékező city-brake system is bekerült a kocsiba.
És hogy milyen vezetni?
Sajnos magazinunk munkatársa hirtelen jött betegség miatt lemaradt a nemzetközi menetpróbáról (vigyázzanak ezzel a rohadt influenzával!), de az első tapasztalatokra nem kell a tesztautók megérkezéséig várni sem nekünk, sem olvasóinknak! Február közepén egy regionális menetpróbán pótoljuk az eltüsszögött élményt, és beszámolunk róla, miként viselkedik a kilencgangos váltó és az indexelést is kiszúró adaptív tempomat a Hondában!
A frissített CR-V 2015 tavaszán kerül az európai márkakereskedésekbe.