A Vezess.hu munkatársa is részt vett azon a monstre rendezvényen, ahol csaknem ezer vendég előtt vezették ki a rivaldafénybe a csehek újdonságát, a gyár által csak minden idők legjobb Škodájaként emlegetett Superbet. A nagy poénokat nem akarjuk előre lelőni, holnap reggel az utolsó csavarig kivesézzük a modellt, de hogy addig se maradjatok Škoda nélkül, lássuk röviden, mit is tud az újonc.
Először is jobban néz ki elődjénél, amiről a módosított ívek (különösen a C-oszlop vonala változott előnyére) és a modernebb formanyelv mellett az átdolgozott arányok is tehetnek: a tengelytáv 8 centiméterrel nőtt, miközben 61 mm-rel csökkent az első túlnyúlás, ami helyre tette az eddig inkább hatalmas, mint impozáns benyomást keltő autó arányait.
Az esztétikusabb külső mellett a belső tér is nőtt, ami szinte már nevetséges állítás az előd ismeretében. A könyöktér elöl 39, hátul 69 mm-rel nagyobb, a fejtér is megnőtt, hátul 157 mm a lábtér (az eredeti, első generációs Superb lábtere 121 mm volt); a csomagtér 625 literesre nőtt.
A VW-csoport modern MQB padlólemezére épülő Superb dúskál a márka-elsőségekben. A Škoda történetében elsőként kapott állítható futóművet, ahogy a háromzónás klímaberendezés is új a Škodánál. A szélvédő és az ablakmosó fúvókák is fűthetők, az eddig egy helyett pedig kettő esernyőt rejtettek el az ajtók üregében. A Superb kulcs nélküli nyitási és indítási rendszerrel is rendelhető, ehhez motoros mozgatású, lábunkat a lökhárító alatt megmozgatva nyitható csomagtérfedél is tartozik. Szintén újdonság a be- és kiállásra képes parkolórobot, a tolatókamera, az elektromos kézifék.
A szórakoztatásra is rágyúrt a Škoda: itt szintén egy moduláris építőszekrény elvet alkalmaznak, a csúcskivitelű, hátsó ülésről is vezérelhető multimédiás rendszer fedélzeti internet-szolgáltatásra is képes. Ilyet sem tudott előtte a Škoda, ahogy a kétirányú okostelefon-integráció is újdonság: az iOS és Android telefonok menürendszerének fedélzeti monitorról való vezérlése mellett a telefonokon keresztül lekérdezhetővé vált néhány járműadat.
A Škoda mindig is nagy súlyt fektetett a praktikus megoldásokra; itt két tucat újdonsággal találkozhatunk, a behajtható vonóhorogtól a hátsó táblaszámítógép-tartón át a 230 voltos aljzatig. A hátsó ülések a csomagtartó felől is ledönthetők, az első utasülés is elfektethető. Mind a négy ajtóban elfér egy-egy másfél literes palack, rögtön mellettük egy-egy láthatósági mellény.
Ami a hajtásláncokat illeti, akár 30 százalékos megtakarításról beszél a Škoda. Ez részben a 75 kilogrammal csökkentett tömegnek és a javított közegellenállásnak tudható be; részben a minden kivitelben start-stoppal és fékenergia-visszanyeréssel szerelt, Euro6-os hajtásláncoknak. A benzinmotorok teljesítménye 125 és 280 LE között mozog, a dízelek 120-190 lovasak. A legkisebb benzinmotor kivételével minden erőforráshoz kérhető duplakuplungos váltó, és megmarad a Haldex-kuplungos összkerékhajtás opciója.
A kényelmi mellett a biztonsági felszereltség is tekintélyes. A ráfutásgátló robotfék, hét légzsák, elektronikus differenciálzár, alapáras sebességhatároló mellett olyan opciók segítik a sérülések elkerülését, mint az adaptív tempomat, a sávban tartó funkció, a márkaelső dugó-asszisztens, a vezető rosszulléte esetén a járművet automatikusan állóra fékező berendezés, valamint az utasokat várható ütközésre „felkészítő” rendszer. Most először kérhető a holttérfigyelőt kiegészítő keresztirányú forgalom-felügyelet, ahogy a jelzőtábla-felismerés is újdonság a Škodánál. Az autó észleli, ha elbóbiskol a vezető, a fényszóró képes a távfény automatikus kitakarására.
További ínyencségekkel holnap reggel szolgál a helyszínen tartózkodó Kovács Miki kollégánk.