Immár második éve dolgozik a Volvo a Drive Me projekten, amelynek célja, hogy megalkossa a biztonságos vezető nélküli autót. 2017-re száz darab autonóm gépkocsit akar átadni a Volvo az ügyfeleinek, akik Göteborg környékén, meghatározott útvonalakon közlekedhetnek majd azokkal.

A megvalósítás kulcsa az érzékelőkből, felhő alapú helymeghatározó rendszerekből, valamint intelligens fék- és kormánymű-technológiákból álló összetett hálózat.


Bár kicsi a veszélye, hogy meghibásodik a fékrendszer, mégis, az autonóm gépkocsikat fel kell szerelni egy másodlagos, független fékrendszerrel, amely képes megállítani a gépkocsit. Arra ugyanis nem számíthatunk, hogy majd a vezető készen áll a fékezésre.
 
Abban az esetben, ha az autonóm közlekedés nem lehetséges – például szélsőséges időjárási viszonyok vagy műszaki meghibásodás miatt, vagy csak azért, mert a gépkocsi elérte az engedélyezett útvonal végét – a rendszer felszólítja a vezetőt, hogy vegye át a gépkocsi irányítását. Amennyiben a vezető erre bármely okból kifolyólag nem képes, és megfelelő időn belül nem veszi át a vezetést, a gépkocsi arra alkalmas helyen biztonságosan megáll.
 

Amikor a Skynet az autónkba költözik 1
Amikor a Skynet az autónkba költözik 17 Mi minden kell ahhoz jelenleg, hogy egy autó önállóan közlekedjen?

Érzékelők sokasága. Számos radar, kamera és lézeres érzékelő együttes alkalmazására van szükség, amelyek 360 fokos képet adnak a környezetről. Az információt redundáns hálózatba kötött számítógépek dolgozzák fel, létrehozva a közelben mozgó, illetve mozdulatlan tárgyak valós idejű térképét. Emellett GPS-adatokat, valamint valós idejű adatokkal frissülő, 3D-s digitális térképet használ a rendszer. (részletek lentebb)

Így a kocsi képes valós időben kijelölni a számára legkedvezőbb útvonalat, figyelembe véve az olyan tényezőket is, mint az útkanyarulat íve, a sebességhatár, az átmenetileg kihelyezett táblák vagy a forgalom egyéb szereplői.

Amikor a Skynet az autónkba költözik 18 Mire jó mindez?

A Volvo szerint autonóm járművek a mindennapos ingázást időpazarló tevékenységből hasznosan kihasználható idővé alakítják át. A várakozások szerint az emberiség üzemanyag-felhasználása és a balesetek száma is csökken.

A Drive Me rendszerszintű megoldás fontosabb alkotóelemei

Kombinált radar és kamera
A 76 GHz frekvencia-modulált folytonos hullám alapú radarból, valamint a szélvédőn elhelyezett kamerából álló rendszer képes a közlekedési jelzőtáblák beolvasására, valamint az út nyomvonalának a felismerésére, és képes az úttesten felismerni a közlekedés egyéb résztvevőit vagy más tárgyakat.

Amikor a Skynet az autónkba költözik 19


Körkörös radarok
Az első és hátsó lökhárítók mögött, a jármű sarkain elhelyezett négy darab radar minden irányban képes beazonosítani a környező tárgyak helyzetét. A balra és jobbra egyaránt pásztázó rendszer a jelzőtáblákról, oszlopokról vagy az alagutak faláról visszaverődő hullámok segítségével az autó környezetét 360 fokos tartományban képes felügyelni.

360° körkörös kamerarendszer
A jármű közvetlen környezetét négy darab kamera felügyeli. Ebből kettő a külső visszapillantó tükrök alatt kapott helyett, egy a hátsó lökhárítóban, egy pedig a hűtőrácsban található. Ez a rendszer nem csak a rövid távú akadályfelismerésre alkalmas, hanem a forgalmi sávok határát jelző felfestések felügyeletére is.

Többnyalábos lézeres szkenner
A gépkocsi orrában, a légbeömlő alatt lévő nagy szögfelbontású szkenner képes a jármű előtt található tárgyak, akadályok azonosítására, illetve egymástól való megkülönböztetésére. Az egyedi lézeres szenzor akár 150 méterről képes észlelni a járműveket, szögtartománya 140 fok.

Amikor a Skynet az autónkba költözik 20


Trifokális kamera
A szélvédő felső részénél elhelyezett trifokális kamera képes széles, 140 fokos szögtartományban, 45 fokos szögtartományban, valamint távoli tárgyak érzékelését lehetővé tevő, hosszú távú, de szűk, 34 fokos szögtartományban rögzíteni a képet. A kamera képes a hirtelen feltűnő gyalogosok és egyéb, váratlanul megjelenő útakadályok észlelésére.

Távolsági radarok

A hátsó lökhárítóban elhelyezett, két darab távolsági radar hasznos sávváltás esetén, mivel képes a messze hátulról érkező, nagy sebességgel közeledő járművek azonosítására.

Ultrahangos érzékelők
A járművön körös-körül elhelyezett, összesen tizenkét darab ultrahangos szenzor a jármű közelében elhelyezkedő akadályok beazonosítására szolgál. Különösen hasznos lehet váratlan helyzetek – például a járműhöz közel tartózkodó gyalogosok vagy veszélyforrások – felismerésére.

Amikor a Skynet az autónkba költözik 21


Nagyfelbontású 3D-s digitális térkép
A nagyfelbontású 3D-s digitális térkép látja el a gépkocsit a mindenkori környezetére vonatkozó információkkal, a tengerszint feletti magasságtól az út ívén át a forgalmi sávok számáig; az alagutak rajzolatától a szalagkorlátokon át a jelzőtáblákig, kijáratokig, stb. A helymeghatározás geometriája sok esetben centiméteres pontosságú.

Nagyteljesítményű helymeghatározás
Az egységet olyan technológiák támogatják, mint a fejlett GPS, a három szabadsági fokú gyorsulásmérő, illetve giroszkóp. A szenzorok sokasága által összeállított 360 fokos képet ezután a térkép rajzolatával összevetve a gépkocsi képes környezetéhez viszonyítva megállapítani saját helyzetét.

Felhő alapú szolgáltatások
A felhő alapú szolgáltatás a közlekedési hatóságok vezérlőközpontjával áll összeköttetésben, így biztosítva a mindenkori legfrissebb közlekedési információkat.