Lassan nagyítóval kell keresni a szögletes, agresszívra szabott szabadidő-autók között a különbséget, hideg, minimalista megközelítéssel épített típusok uralják a piacot. Ezért hatott üdítően a Fiat 500X, amikor a Párizsi Autószalonon először láthatta a nagyközönség.
Az új FIAT 500X bevezető áron már 4 390 000 forinttól (POP felszereltségű 110 lóerős, 1,6 literes benzinmotorral) elérhető a hazai márkakereskedésekben, ahol március 20. és 23. között az első tesztvezetések alkalmával személyesen is átélhető, felfedezhető az olaszok nagy dobása.
Barátságos külső
Vonalainak nincs köze a szögmérőhöz és a vonalzóhoz, sokkal inkább a szenvedély és stílus süt le róla. Mesterien sikerült örökíteni a gyártó legsikeresebb típusának ismertetőjegyeit.
Mindezt egy felnőtt, elegáns, hamisítatlanul olasz köntösbe öltöztetve. Nem nehéz rálelni az azonos vonásokra, az 1957-es, első előd orráról származó, „krómozott bajusz” egyértelműen mutatja, hogy a FIAT legújabb szabadidő-autója az 500-as család legifjabb leszármazottja.
Életöröm sugárzik minden porcikájából, mégis harmonikus, sőt robusztus benyomást kelt 4,25 méteres hosszával és 1,6 méteres magasságával. A biztonságot sugárzó arányokba az 500X nagyobb hasmagassága is belejátszhat, ez az elsőkerék-hajtású változatoknál 16,2 centi, az összkerékhajtásúaknál 17,9 centi.
Krómból nem csak a két kerek első fényszóró közötti dekorációra jutott, a kilincsek, valamint a csomagtérajtó is tükröző felülettel erősít rá az egyedi megjelenésre. Az olaszországi Melfiben épülő újdonságot a világ több mint száz országában, így az USA-ban is árulni fogják.
A különféle vásárlói elvárásokat két eltérő stílusú kivitel szolgálja, az 500X elegánsabb városi, és macsóbb off road (Cross és Cross Plus) változatban is rendelhető.
Utóbbiak eltérő formájú, kartervédő lemezt imitáló lökhárítót kapnak, amelyek alsó lekerekítettsége miatt nagyobb terepszögeket tesznek lehetővé: elöl 21,3, hátul 30,1 fokosat. Beülve a FIAT 500x szintén egyedi hangulattal támadja az érzékszerveinket. Tetten érhető a nosztalgia, apróságokban felfedezhető az ötvenes évek öröksége, de a tálalás természetesen már a XXI. század digitális korához méltó.
Mintha egy családi kávézóba ülve fogyasztanánk el a tradicionális olasz eszpresszót, miközben tökéletesen működik a wifi, és fél falat betöltő LCD tévén megy a Roma-Lazio rangadó.
A műszeregység három kör alakú kijelzőből áll össze, középen a színes, 3,5 colos folyadékkristályos kijelző trónol, amin mindig a számunkra legfontosabb információt jeleníthetjük meg. Kormánya vaskos, jó fogást biztosít, olyan finom bőrbe varrva, ami a legjobb olasz mesteremberek munkáját idézi.
Olasz kávézókat idéző belső
Éles, szigorú vonások helyett minden kerekded és játékos, még a központi 5 colos kijelző is lekerekített keretet kapott. A színes érintőképernyőn keresztül minden fő funkció elérhető, az analóg és digitális (DAB) rádiótól az USB és AUX bemeneteken, illetve Bluetooth-streamingen keresztül csatlakoztatható zenei forrásokig. Az ajtóknál a könyöklők puhák, ahogy a műszerfal teteje is, és ha mindez még a krémszínű, lakkozott műanyagbetétekkel párosul, akkor tökéletes az 500-as lényegét idéző hangulat.
Elöl bőséges, hátul körülbelül 180 centis magasságig elegendő a térkínálat, az alaphelyzetben 350 literes, a kategóriátlagnak megfelelő méretű és sokféleképpen átalakítható.
Takarékos benzines, erős dízel
Benzinmotorból az alap egy 1,6 literes 110 lóerős szívó négyhengeres, amelyet 1,4 literes,turbófeltöltős, 140 lóerős motor követ a sorban. Utóbbi legnagyobb nyomatéka 230 Nm 1750/percnél, és a német autópályán akár a 190 km/órás végsebesség is elérhető. A gyorsulási idő 0-100 km/óra között 9,8 másodperc, átlagfogyasztása pedig teljesítményéhez mérten egész alacsony 6 l/100 km. Egyelőre dízelmotorból is kétdarabos a kínálat. Az egyik az 1,6 literes, 120 lóerős motor, a másik a 140 lóerős kétliteres.
A vezetés kényelméről a kilencfokozatú automata váltó gondoskodik, amit a ZF-től vásárolnak az olaszok. Így egy precíz, pontos váltást biztosító egység került a FIAT 500X hajtásláncába.
Olvasói vélemények
Az új Fiat 500X 4×4-es rendszere sem átlagos. A hátsó tengely leválasztható a hajtásról, ami a súrlódási veszteség csökkentésével energiát takarít meg, amennyiben épp nem terepen járunk, így szükségtelen az összkerékhajtás, ez az apró trükk hatékonyan mérsékli az üzemanyag-fogyasztást.
De nem csak az automatika joga beleszólni az autó viselkedésébe. A váltó mellett található forgókapcsolóval a vezető választhatja ki a körülményeknek, vagy épp a kedvnek legmegfelelőbb üzemmódot.
Az automatikus üzemmód optimális kényelmet, üzemanyag-fogyasztást és CO2-kibocsátást szavatol, a sportos állás a menetteljesítményekre élezi ki a működést, míg a négyévszakos mód rossz tapadási viszonyok mellett is maximális biztonságról gondoskodik.
Az off-road változatoknál a négyévszakos üzemmódot „Tapadás” üzemmód váltja fel, amely az összkerékhajtású kiviteleken a hajtóerő gyorsabb átadását biztosítja a hátsó tengelyre.
Számos, a vezetőt segítő rendszert kínál újdonságához a Fiat a holttérfigyelő, a koccanásgátló, a sávelhagyásra vagy tolatáskor a mögöttes keresztező forgalomra figyelmeztető rendszerig.
Természetesen navigációs rendszer is kapható, Tom-Tom rendszerű, amihez tolatókamera is tartozik, mégpedig olyan segédvonalakkal, amelyek a kormány elfordításától függő görbülésükkel mutatják, milyen irányba tart az autó.
Minden modellváltozatnál alapfelszerelés a hat darab légzsák, opció a sávelhagyásra figyelmeztető, illetve a holttérfigyelő rendszer, a tolatókamera, vagy az ütközés-elkerülést segítő autonóm fékrendszer.
Az új FIAT 500X bevezető áron már 4 390 000 forinttól (POP felszereltségű 110 lóerős, 1,6 literes benzinmotorral) elérhető a hazai márkakereskedésekben, ahol március 20. és 23. között az első tesztvezetések alkalmával személyesen is átélhető, felfedezhető az olaszok nagy dobása.