„Bizonyított, hogy rövid távon biztonságosabbá válik a közlekedés, ha a járművezetők állandó rendőri jelenlétet, ellenőrzéseket tapasztalnak, és ez várható a traffipaxokat felváltó Véda közúti intelligens kamerahálózat (hétköznapi nevén: szupertraffipax) csütörtöktől élesben működő egységeitől is” – nyilatkozta Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő szerdán.

Vége a jól kiszámítható, 40-es táblánál traffizásnak

A szakértő szerint ha a rendőri ellenőrzés gyakori és nagy területre terjed ki, akkor javul a baleseti statisztika. Ennek a módszernek azonban csak addig van visszatartó ereje, amíg fenntartják az intenzitását, egy idő után viszont mindenképp „kezd kifáradni”. Ezért mindig újabb és újabb módszert, eszközt, jogszabályt kell alkalmazni.

Ha valóban ez a cél, az dicséretes

Azzal kapcsolatban, hogy a rendőrség részben a mindent látó kamerák segítségével kívánja elérni, hogy 2020-ra – 2011-hez képest – a felére csökkenjen a halálos közlekedési balesetek és áldozatok száma, azt mondta: ez vállalható célkitűzés. Megjegyezte: ahhoz, hogy ez sikerüljön, minden összetevőnek rendben kell lennie, vagyis az utak állapota jelentősen nem romolhat, a járműveknek biztonságosabbá kell válniuk, és az ellenőrzéseknek is állandósulniuk kell.
    
Pausz Ferenc arról is szólt, hogy a hosszú távú megoldás az emberek hozzáállásának megváltoztatása, vagyis annak tudatosítása, hogy a közlekedési szabályok megszegése a szabálytalankodóra és másokra nézve is veszélyes. Az ellenőrzések mellett tehát arra is nagy szükség van, amit az Országos Balesetmegelőzési Bizottság tesz.
    
Mindemellett a fejlett közlekedéskultúrájú országokban – így Ausztriában, Hollandiában, Németországban és Franciaországban – is rendszeresen ellenőrzik az autósokat, utóbbiban például a 2000-es évek elején indítottak átfogó közlekedésbiztonsági programot több ezer sebességmérő alkalmazásával. A magyar rendszer újdonsága, hogy az egységek nem csupán sebességet mérnek, ilyen Európában nagyon kevés helyen van.

Menet közben nem mér

Az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata az MTI érdeklődésére azt közölte: a Véda rendszerhez tartozó úgynevezett komplex közúti ellenőrző pontok magyar fejlesztésűek, azokat az ARH Informatikai Zrt. gyártja Magyarországon. A mobil eszközök 600 méter távolságból is képesek dokumentálni adatokat, illetve sebességellenőrzést végezni. A közeledő és a távolodó járművek sebességét is képesek mérni, ám menet közben nem használhatók.

Blokkolni lehet-e?

A tájékoztatás szerint lézerblokkolóra, radardetektorra nem tesztelték az eszközt. A kamerahálózat első 160 egysége csütörtöktől élesben működik, vagyis az általuk rögzített sebességtúllépésekért már büntetést szabnak ki az ország teljes területén. A mobil kkep-k egyelőre csak a sebességtúllépést mérik, de az eszközök alkalmasak automatikus rendszámfelismerésre, forgalomszámlálásra, torlódások észlelésére is. 

Igazából még csak sebességet mér…

Várhatóan a harmadik negyedévben jelennek meg a kiegészítő funkciók: az eszközök képesek lesznek érzékelni és rögzíteni például azt, ha valaki járművével áthalad a tilos jelzésen, átlépi a záróvonalat, jogosulatlanul veszi igénybe a buszsávot vagy nem kapcsolja be a biztonsági övet.

De miért pont Véda? Na most figyelj!

A Véda eredetileg indiai eredetű női név; rövid, könnyen megjegyezhető, továbbá összhangban áll a projekt céljaival, szerepel benne a „véd” szó. A Véda várhatóan 2015 végére épül ki teljesen, addig kiegészül egyebek mellett fix telepítésű helyekkel, az eszközök adatait feldolgozó és rendszerező informatikai rendszerrel, valamint a különböző adatbázisokat és intézkedő szerveket összekapcsoló adatkommunikációs hálózattal.
Ezért jó nekünk a szupertraffipax 1
forrás: MTI