Sokan nincsenek tisztában vele, de a tartós hőség gyengítheti a szellemi teljesítőképességet, egyeseknél tompaságot, közönyösséget, másoknál pedig fokozódó ingerlékenységet válthat ki, emellett jelentősen megnő a rosszullétek száma. „Igyekezzünk kipihenten volánhoz ülni, és a nyári melegben gyakrabban álljunk meg pihenni, felfrissülni. Emellett fogyasszunk kellő mennyiségű folyadékot az utazás ideje alatt, és lehetőleg mindig legyen hűtött ásványvíz vagy üdítőital az autóban” – hívta fel a figyelmet Kiss Csaba r. alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának, valamint az Autópálya-felügyeleti és Baleset-megelőzési Osztály vezetője.
A Continental szakértője szerint a gumiabroncsok nem megfelelő állapota miatt bekövetkező közlekedési balesetekről nem áll rendelkezésre részletes statisztika, de becslések szerint egy évben több száz közlekedési baleset kialakulásáért a kopott, nem megfelelő légnyomású, illetve nem az évszakhoz illő gumiabroncsok tehetők felelőssé.

Magyarországon évente átlagosan legalább 25-30 esetben a defekt nevezhető meg balesetet okozó tényezőként. A biztonságos közlekedéshez elengedhetetlen a járművek felszerelése az évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal. A nyári abroncs összetételéből adódóan jobb tapadást biztosít nyári körülmények között, mint a lágyabb keverékkel készülő téli gumi, amelyet elsősorban a csúszós, havas utakra terveztek.

Az abroncsok a nyári hónapokban megnövekedett terhelésnek, illetve magas hőmérsékletnek vannak kitéve, ezért indulás előtt különösen fontos azok alapos ellenőrzése. A nyomásérték ellenőrzését mindig indulás előtt szükséges elvégezni, mivel a gyártók által megadott értékek a gumiabroncsok hideg állapotára vonatkoznak. Az alacsony nyomás nemcsak a gördülési ellenállást – és ezzel az autó fogyasztását – növeli meg, de az autó stabilitását is hátrányosan befolyásolja. A fokozott melegedés pedig defekthez vezethet, és akár balesetet is okozhat.

A Continental szerint a szükségesnél 0,2 barral alacsonyabb nyomás 1%-kal magasabb üzemanyag-fogyasztást, valamint 10%-kal rövidebb élettartamot eredményezhet. A 0,6 barral kisebb gumiabroncsnyomás esetén pedig 4%-kal nőhet az üzemanyag-felhasználás, valamint az előírtnál jóval alacsonyabb légnyomás miatt akár 45 százalékkal csökkenhet a gumiabroncs élettartama. A nem megfelelően beállított gumiabroncsnyomás a jármű kezelhetőségére is hatással van, így egy hirtelen sávváltásból is lehet nem várt baleset.

A melegebb évszakban gyakrabban fordulhatnak elő meghibásodások, még akkor is, ha az autó egyébként megfelelő műszaki állapotban van. A balesetek elkerülése érdekében ezért kiemelt figyelmet kell fordítani a fékek, a fényszórók, a kormánymű és a lengéscsillapítók vizsgálatára is.