Új fordulóhoz ért az Európai Unió és az autógyártó lobbi ultramaratoni birkózása. Az EU a légkör felmelegedéséért felelőssé tett, üvegházhatású gázok, így a szén-dioxid-kibocsátást kívánja lejjebb szorítani az autógyártókra kényszerített flottafogyasztási előírásokkal. A megszabott határérték 2020-21-re 95 g/kilométer, ami benzinből 4,1, gázolajból 3,6 l/100 kilométer átlagfogyasztásnak felel meg az adott gyártó eladott autóinak átlagában.

De az EU vezetése tovább szigorítaná a limitet, már 2025-re. Az egyelőre el nem döntött határérték 68-78 g/km között lenne. Az Automotive News című szaklap információi szerint az autógyártók érdekképviseleti szerve azt javasolja az EU kormányaként működő Európai Bizottságnak, hogy egy új célérték hatályba lépését 2030-ra tolják ki.
 

Újabb felvonás a fogyasztáscsökkentés körüli harcban az EU és az autóipar között. Az emissziómérséklés sokba fog kerülni

Lehet, hogy nem lesz ilyen vidám az autóvásárlás. A 4,1 illetve 3,6 literes szintet jelentő 95 g/km szén-dioxid alá nagyon drága fejlesztésekkel lehet csak levinni az autók emisszióját

Lehet, hogy nem lesz ilyen vidám az autóvásárlás. A 4,1 illetve 3,6 literes szintet jelentő 95 g/km szén-dioxid alá nagyon drága fejlesztésekkel lehet csak levinni az autók emisszióját

Az ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) álláspontja szerint lehetetlen az eddig elért, valóban nagymértékű emissziócsökkentés után ilyen mértékben lejjebb nyomni a fogyasztást. Mivel egy új autótípus kifejlesztése 3-5 évet vesz igénybe, és itt nagyon új technikát igényelnek a limitek, nincs elég idő ekkora emissziómérséklést megvalósítani.

A bizalmas anyag szerint csak akkor lehet ennyivel lejjebb szorítani az eladott autók átlagfogyasztását, ha nő a dízelmotorok (jelenleg pont csökkenő) aránya és sokkal jelentősebb lesz a hajtásláncban a drága elektromos alkatrészek aránya, tehát hibridizálás. (Ezt nem csak az ACEA szakértői gondolják így, a biztonsági és kényelmi szint megtartása mellett csak sokkal-sokkal drágább technikájú autókkal lehet a mainál lényegesen alacsonyabb fogyasztást elérni, amelyek a vevők számára irreális többletköltséggel járnának.)

Mivel a 68-78 g/km betartása irdatlan fejlesztési költségekkel járna az autómárkáknak, és nagyon megdrágítaná az autókat, visszavetve az értékesítéseket, az autóipar lobbistái igyekeznek enyhébb határértékeket és/vagy későbbi határidőt kierőszakolni. Mivel a küzdelem meghatározza az új autók árát és az autótartási költségeket, rajta leszünk a témán a következő fordulók alkalmával is.

Sokkal többe kerülhet az autózás 10 Ezt láttátok már? Pompásnál is remekebb hazai áttekintés a használtan kapható elektromos autókról. Kattintsatok a képre!