Kevesen rajonganak annyira egy autóért, hogy megbocsássák neki, ha nem indul reggel, vagy ami talán még rosszabb, lerobban útközben. Pedig egy autó 200 000 km megtétele után is működhet megbízhatóan, ha megkapja a szükséges törődést a gyár által előírt ütemben. Időnként a karbantartás mellett javításra, alkatrészek cseréjére is szükség van.
Itt ismerik legjobban az autót
Nem is olyan ritka eset, hogy a tulajdonos a megtakarítás reményében márkafüggetlen javítókhoz vagy sufniszervizekhez fordul elsőként, mert csábító az alacsonyabb rezsióradíj. Megesik aztán, hogy cserélnek ezt, cserélnek azt, mindezt a tulaj költségére, de a kocsi csak nem javul meg. Végül márkaszervizben landol az autó, ahol a szerelők és a munkafelvevők sokkal felkészültebbek a típusból. A márkahálózatok meghatározó, neves kereskedői, köztük például a Ford Petrányi munkatársai, számos hasonló esettel találkoztak.
Bizonyos nehézségi fok felett törvényszerű, hogy a problémákkal jobban boldogul a márkaszerviz munkatársa. Aki mindig az adott márka típusaival foglalkozik, jobban kitanulja őket, mint a többféle autót, de sokkal felszínesebben ismerő kolléga a márkafüggetlen javítóknál. Pláne az elektronikus diagnosztikai eszközökkel fel sem szerelt sufniszervizekben.Egy márkaszerviznek akkor is van hova fordulnia, ha házon belül nem sikerül megtalálni a hiba okát. A szerelőknek, ha elakadnának, az importőr műszaki szakemberein kívül támogatást ad a szervizhálózat összeurópai tudástára. Számítógépen visszakereshetőek az adott típussal kapcsolatos esetek és akár belga vagy osztrák kollégák megoldásai, akik találkoztak hasonló problémával – mond példát a laikusok számára zárt rendszer működésére Szekeres Zoltán, a Kerepesi úti Ford Petrányi szervizvezetője.
Biztonság a hölgyeknek
Márkaszervizben mintha többször látnánk hölgyeket, mint maszekoknál. Ennek egyik oka bizonyára az, hogy sok kisebb műhelyben nem is lehet megvárni a javítást, mert hiányzik az ügyfélváró. A márkaszervizekben azonban wifis, légkondis, üdítőkkel felszerelt sarkok szolgálják az ügyfelek kényelmét, hogy kihasználhassák az ott töltött időt.
Túlszámlázás helyett normaidő
Ezzel szemben egy márkaszervizben a normaidőket az importőr szabályozza, ha úgy tetszik, rákényszeríti ezek betartását a szervizpartnerekre. A normaidő az adott karbantartási vagy javítási műveletre fordítható időkeret, ami a kiszámlázható összeget is meghatározza. Márkától függetlenül hallani panaszt márkaszervizekben a szoros normaidőkre, ami a vállalkozóknak nyilván rossz.
Ám a normaidők szigorú rendszere az ügyfélnek garancia arra, hogy nem vernek rá többórás pluszmunkát. „Tetszik tudni, rondán össze volt gyógyulva, annyira berágódott, hogy melegítéssel sem jött le” – ismerősek ezek a kifogások, amikor a javítás a kocsi átvételekor végül sokkal többe kerül az előzetesen ígértnél?
Előre tudni, mi áll majd a számlán
Ritka szolgáltatás, de a Ford márkaszervizekben, köztük a Ford Petrányi Budaörsi úti, Kerepesi úti és Üllői úti telephelyén, egységes a kötelező karbantartások díja. Az ügyfél pontosan tudhatja, hogy például egy Focus 20 000 kilométerenként vagy évente esedékes kötelező szervize 39 900 forintba kerül. A 60 000 kilométerenként vagy háromévenként előírt nagyobb karbantartásért 59 900 Ft áll majd a számlán. Amennyiben az autó ezen felül igényel alkatrészt vagy pluszmunkát, legyen az akárcsak egy ablaktörlőcsere, a munkafelvevő a problémát ismertetve előre egyezteti a tulajjal, hogy kéri-e ennek megoldását.
Garanciaidő után: Motorcraft
Az ügyfélbázis egy ideje a garanciaidőn túli autókkal bővül. A Ford Motorcraft-programja ugyanis az olaj, az olajszűrő és a légszűrő cseréjét kínálja 50 pontos átvizsgálással együtt, bruttó 23 900 forintért. A Motorcraft-csomag nem felel meg a garancia fenntartásához szükséges, fix áras éves szerviznek, a garanciaidőn túli autók jó karban tartását szolgálja.
Az autó értéktartását nagyban javítja a márkaszervizes karbantartást igazoló Motorcraft-pecsét a szervizkönyvben, ami nemcsak a kocsi árát növeli! Használtautó-eladáskor legalább ilyen fontos, hogy a végigpecsételt szervizkönyv nagyban szélesíti a potenciális vásárlók körét. Egyre több használtautó-vásárló ragaszkodik ugyanis a követhető előélethez, a hamisítható szervizkönyv mellett a számlákkal is igazolt folyamatos karbantartáshoz. Az alvázszám alapján nemcsak a tényleges munkákat végző szakszervizben, de a Ford teljes márkaszerviz-hálózatában leinformálható lesz az autó, a tulajdonos igazolhatja, miért ér többet az ő autója a kintről behozott és „elveszett” szervizkönyves, 380 000 kilométerről visszatekert autónál egy nepper telepén.
Garancia alkatrészre, szervizmunkára
Ügyfélként biztonságot ad az elvégzett munkákra vállalt féléves és a gyári alkatrészekre érvényes kétéves garancia. A márkaszerviz azért tud jótállást biztosítani a beépített alkatrészekre és az elvégzett szervizmunkákra, mert követői a gyári előírásokat.
A gyári javítási technológiának különösen nagy szerepe van karosszéria-sérülések esetén, amikor a kontár javítás több százezer forinttal ronthatja az autó értékét a méretpontos elemekkel történő, szakszerű helyreállításhoz képest. Egy márkaszervizben magától értetődő, hogy alaposan ellenőrzött minőségű, gyári alkatrészekkel dolgoznak.
Mint mindig, ebben a szférában is az ár/érték arányt érdemes mérlegre tenni, mert egy csikorgó, 20-30 000 kilométer után csereérett fékbetét összességében, a kétszeri munkadíjjal nagyobb kiadás lesz, mint az 40-70 000 kilométert elfutó gyári. Az alkatrészes munkatársak az ügyfél kérésére segítenek utángyártott vagy bontott alkatrész beszerzésében és beépítésében is, de a nem gyári forrásból vásárolt alkatrészekkel a tulajdonos lemond a garancia biztonságáról és a gyári alkatrész élettartamáról.
Akinek sok a felesleges pénze, elszórhatja ócskaságokra. De ha számít, mennyibe kerül az autó üzembiztos működésének biztosítása, megfontolandó a márkaszerviz. Mert épp elégszer bebizonyosodott már, hogy a végén mindig az olcsó a drága. (x)