Didier Esteyne francia pilóta július 3-án reggel szállt fel az angliai Lydd repülőteréről az Airbus E-Fan kétüléses repülőgépével, hogy megtegye 38 perces útját Franciaországba. És a képek bizonyítják, hogy oda is ért.
Ez volt az eddigi leghosszabb út, amelyet elektromos repülőgép megtett. Ilyen gépek eddig csak rövid tesztutakat teljesítettek, főleg légi bemutatókon, de az E-Fan. Az Airbusnál már terveznek egy 90 üléses regionális utakra alkalmas repülőgépet, amely elektromos árammal vagy hibrid meghajtással képes lesz repülne 2050-re.
Az E-Fan repülőgép annyira könnyű, hogy óránkénti 10 fontba kerül működtetése (4300 huf), szemben egy hasonló méretű kerozin hajtotta repülőgép 35 fontjával (15 000 huf).
Az villanyrepülő teljes egészében karbonból épült, és akkumulátorainak cseréje nélkül képes 160 kilométert megtenni. A repülőgép két méter magas, szárnyainak fesztávolsága 11 méter, hossza közel 6 méter.
Két darab 32 kilowattos elektromotor működteti. Külön akkumulátorról üzemel a hűtő- és a szellőzőrendszer, az akkumulátorok feltöltéséhez pedig 90 percre van szükség.
„A repülőgép a hagyományos repülőkhöz hasonlóan repül, nagyon megbízható és egyik legnagyobb előnye a zéró károsanyag-kibocsátás” – mondta Jean Botti, az Airbus csoport főkonstruktőre. Az E-Fan 2014 márciusában tette meg első útját, azóta mintegy százszor repült.
Az Airbus szerint az elektromos áram hajtotta, alacsony kibocsátású repülés létfontosságú az Európai Unió Flightpath 2050 programjának megvalósításához, amelynek célja a szén-dioxid-kibocsátás 75 százalékkal, a kéjgáz- kibocsátás 90 százalékkal, a zaj 65 százalékkal való csökkentése a 2000-es év szintjéhez képest. Az E-Fant 2017-ben tervezik bevezetni a piacra, egy nagyobb, négyüléses E-Fant két év múlva.
A La Manche csatorna több mint 100 évvel ezelőtti átrepülésével új korszakot nyitott a repülésben Louis Bleriot, most pedig egy újabb nagy lépést tett az Airbus a légiközlekedésben, mikor a vállalat áram hajtotta gépe sikeresen átkelt a csatorna fölött.