Az EPA szerint (Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége) az amerikai tisztalevegő-törvény előírásait a 2009 és 2014 között gyártott dízel Volkswagen Jetták, bogarak és Golfok, a 2014-es és 2015-ös Volkswagen Passatok, valamint a 2009 és 2015 között gyártott Audi A3-asok sértik meg.
Ezek a típusok a megengedett nitrogénoxidok értékénél negyvenszer többet bocsátanak ki, amelyek súlyosbítják az asztmát és más légúti betegségeket. Az ügyben Kalifornia állam is vizsgálatot indított. A Volkswagen közölte, hogy együttműködik a vizsgálatokkal, de részletes kommentárba nem bocsátkozott.
Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabandó bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű. Az EPA szerint az érintett gépjárművek vezetés szempontjából biztonságosak, a tulajdonosoknak nem kell azonnali lépéseket tenniük, ám az ügynökség meg fogja követelni a Volkswagentől, hogy térítésmentesen hajtsa végre a szükséges javításokat. Ez tömeges visszahívást vetít előre.
Az ügynökség szerint a Volkswagenekben és az Audikban egy „kifinomult” algoritmus észleli, ha az autók kibocsátás-teljesítményét tesztelik, és ilyenkor kibocsátást csökkentő módba kapcsol. A szoftver ügyét elsőként a Nyugat-virginiai Egyetem és a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa vetette fel.
Ha ez bizonyítást nyer, a német gyártó nem fogja megúszni egy ejnye-bejnyével. Egyes hírek szerint akár komoly visszahívás is lehet a történet vége. A Volkswagennek pedig autónként akár 37 500 dollárba (10 millió forint) is kerülhet a büntetése, ami felszorozva a darabszámmal 18 milliárd dollárt jelentene, ezt inkább át sem váltom. – (forrás: MTI)
A céges levelezésre is rákerült a hír, Szörényi kolléga pedig az alábbi néhány gondolatot fűzte hozzá: „A teljesítménymérés kapcsán olvastam anno, hogy az elektronika felismeri a paddal való mérést és a felcsavart tesztautók akkor visszavesznek. De ez csak tesztkocsikra vonatkozott, és nem tudták bizonyítani. A 100-150 feletti gyorsulásból gyanították a kollégák, mert hasonlóan ment majdnem egyforma súllyal a pl. 550 és a 670 lóerős autó.”