„Európai piac vagyunk európai szabályokkal, amelyeket be kell tartani” – mondta Michel Sapin kedden az Europe 1 rádiónak. A fogyasztók megnyugtatása érdekében a vizsgálatnak nemcsak a VW-re, hanem többek közt a francia gyárakra is ki kell terjednie, de mindjárt hozzáfűzte: nincs oka azt hinni, hogy ezek hasonló praktikákat követtek.
A francia gyártók támogatták Sapin javaslatát. Az EU bizottságának szóvivője ugyanakkor elsietettnek tartotta azonnali európai szintű vizsgálat megindítását, mert még folyamatban vannak a vizsgálatok magánál a Volkswagennél, továbbá Németországban és az Egyesült Államokban, és nem tudni, hogy az Európában eladott járművek érintettek-e.
A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, Euro 6-os dízelmotorral felszerelt autók mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. Problémák az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel lehetnek, amelyekből világszerte 11 millió fut – áll a közleményben.
Az előírások és a vevői igények különbsége szüli a manipulációt
„Ezer sebből vérzik” az a modell, amely az autók fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának mérését meghatározza, így a Volkswagen-botrány hozzájárulhat az előírások felülvizsgálatához és racionálisabbá válásához – mondta Gablini Gábor, a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ) elnöke.
Az autók fogyasztását – előírásszerűen – egy sík, zárt pályán körözve mérik úgy, hogy minden fogyasztót – például a világítást és a légkondicionálót – kikapcsolnak. A sebességre nincs előírás, így dokumentálják azt az alacsony fogyasztást, amely köszönőviszonyban sincs a városi és az autópályán mért fogyasztással – jegyezte meg.
A károsanyag-kibocsátást pedig egy mérési ciklus alapján kell elvégezni. Amikor a motor elektronikája érzékeli a mérési paramétereket – például a fordulatszámot – akkor úgy állítja be a motort, hogy a lehető legkevesebb káros anyagot bocsássa ki. Miután a mérőműszereket erre a ciklusra állítják be – azokat átállítani nem lehet – a szervizek nem tudják felismerni az esetleges manipulációt.
A VW manipulációja az Euro 6-os követelményeknek eleget tevő motoroknál jelentkezett, a szakember szerint nem véletlenül. Ha minden körülmény között teljesíti a motor az alacsony károsanyag-kibocsátási normát, lecsökken a teljesítménye, márpedig a vevők ezt nem szeretnék. A két követelmény – a környezetvédelmi és a vevői – csak úgy érhető el együttesen, ha a méréskor megfelelő a kibocsátás, de a használat során már nem, viszont növekszik a motor teljesítménye. Ez nem csak a VW, hanem az egész iparág problémája – tette hozzá a MASZSZ elnöke.
A felismerés részben már megtörtént: az EU-ban tavaly döntés született arról, hogy az autók fogyasztásának mérése közelebb kerüljön a valós körülményekhez. Miután a manipuláció a motor vezérlő elektronikájának a programozásával érhető el, egy néhány percig tartó átprogramozással meg is szüntethető – mondta az MTI-nek egy magát megnevezni nem kívánó szakértő, aki hozzátette: elvileg bármelyik gyártó képes a motorvezérlő elektronikát úgy programozni, ahogyan azt a VW tette.
Környezetvédők szerint a VW-ügy csak a jéghegy csúcsa. Az emissziós értékek meghamisítása rendszerszerű gyakorlat az európai autóiparban – állította Christiane Brunner, az osztrák Zöldek szóvivője. A teszteljárások „abszurdak”, úgy vannak kialakítva, hogy a laboratóriumban teljesen más eredmények születnek, mint az utakon. Független vizsgálatok azt mutatták, hogy 23 tesztelt kocsiból 20 nem felelt meg az emissziós normáknak.
„Alapos a gyanú, hogy valóságos üzemben a különösen tisztának tekintett Euro 6-os motorok is sokkal rosszabb emissziós adatokat mutatnak, mint a próbapadon” – mondta Brunner.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.
A hétfői 18 százalék után kedd délig további 17 százalékkal zuhant a VW papírja a frankfurti tőzsdén, és 6 százalékos mínuszba rántotta a Daimler és a BMW részvényeit is.
Így indult az év szuperbotránya – kattints a képre!