335 dollár, nagyjából egy metálfényezés felára: ennyivel tette volna drágábbá a VW kis lökettérfogatú dízelmotorjait az az AdBlue adalékrendszer, amellyel minden gond nélkül teljesítette volna az Amerikában hatályos NOx-kibocsátási normát a német dízeltechnológia – írja az Autoblog.com.
Az amerikai szaklap úgy tudja, a kis dízelek fejlesztését szorgalmazó Wolfgang Bernhard márkaigazgató és Rudolf Krebs fejlesztőmérnök arról tájékoztatta a cég vezetőségét, hogy a más márkáknál, illetve a haszonjárműveknél rutinszerűen alkalmazott karbamid (urea) adagolórendszer nélkül nem tudják teljesíteni az USA piacán érvényes emissziós normát. Ennek mintegy 90 ezer forintos felárát azonban nem hagyta jóvá a költségekre szigorúan ügyelő pénzügy.
Mindez 2007 táján történt, ugyanakkor, amikor a Bosch azóta kiadott közleménye szerint figyelmeztette a Volkswagent arra, hogy ne éljenek vissza az általuk szállított szoftverrel.
Hogy innen hogyan tovább, hogy meddig és főleg mely személyekig lehet visszavezetni a szálakat, nem tudni. Az viszont elég nyilvánvalónak látszik, hogy a VW most jóval többet fog bukni az ügyön, mint autónként egy metálfényezés árát*. A cég korábban már bejelentette, hogy 6,5 milliárd eurót különített el a krízis orvoslására. Ha ezt leosztjuk 11 millió autóval, 590 euróra jön ki egy autó korrigálása. Rövid távon azonban a VW márkaértéke is sokat zuhan emiatt a botrány miatt, úgyhogy a számszerűsíthető veszteség ennél jóval nagyobb lehet.
* Eltekintve persze attól, hogy a VW amerikai konfigurátorát böngészve kiderül: a metálfényezés a legolcsóbb alap-Volkswageneknél sem feláras tétel az USA-ban.