Hallottál már a Paice LLC-ről? Korábban mi sem, pedig az autóipar egyik leginnovatívabb vállalkozásáról van szó. Állításuk szerint még 1994-ben ők találták fel azt a technológiát, amely lehetővé teszi az elektromos és belső égésű hajtás közötti, zökkenőmentes átváltást.

Ez ma már nem újdonság, képes erre minden modern hibrid autó – csakhogy a szovjet emigráns Alekszej Szeverinszkij által 1992-ben alapított Paice (a név a Power Assisted Internal Combustion Engines, azaz ‘elektromos rásegítés belső égésű motorok’ kifejezésből származó betűszó) ügyvédei szerint ezért őket illeti meg a szakmai és persze az anyagi elismerés.

Hazugságra épül minden hibrid autó? 1

A cég eddig három vállalat ellen nyújtott be keresetet. A Toyotával peren kívüli megegyezéssel zárult, aminek értelmében a Paice licenszdíjat kap minden eladott Toyota hibrid után (jelenleg nyolcmilliónál tartanak), a Ford ügye még folyamatban van, a Hyundai-Kia csoport ellen, 2012-ben felhozott vádakat azonban a napokban első fokon megalapozottnak találta a bíróság.

Az ítélet szerint a cégcsoportnak 28,9 millió dollárt (8 milliárd forintot) kell fizetnie, ám elemzők szerint ez még csak a kezdet: mivel a vád szerint nem véletlen, hanem tudatos jogsértésről beszélünk, akár háromszor ennyi is lehet a végösszeg. Az alperes azzal próbált érvelni a bíróságon, hogy a szabadalmi védelem tudomásuk szerint már lejárt, ám ezt nem fogadta el a bíróság.

A Hyundai Sonata és Kia Optima hibridek kapcsán felmerült ügyben a Hyundai mindenképpen fellebbezni fog, a végkifejlet egyelőre nem megjósolható.