Elárasztják a piacot az olcsó kínai gumik: csínján bánjunk velük, eddig független teszteken nemigen bizonyítottak

A komoly gumigyártók embertelen körülmények között fejlesztik az egyre jobb, energiatakarékosabb, csendesebb abroncsokat

A komoly gumigyártók embertelen körülmények között fejlesztik az egyre jobb, energiatakarékosabb, csendesebb abroncsokat

Milyen téli gumit vegyek? Melyik a jó téli gumi? Még több idei téligumi-teszt ide kattintva!

A Nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu által szervezett eseményen minden eddiginél több, 19 szettet vizsgáltak meg a szakemberek, köztük egy egész évben megfelelőnek hirdetett és egy négyévszakos típus, valamint három, különféle állapotú nyári garnitúra is szerepelt a teljes körű összehasonlíthatóság érdekében.
 
A tesztek, amelyeket a szakemberek 3-5 Celsius-fok közötti levegő-, és egységes, 2 Celsius-fokos talajhőmérsékleti értéken végeztek, mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták különböző sebességek mellett. Emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a zajszintek, sőt a kopás mérésére is.
 
A mérések legfontosabb tanulsága a szervezők szerint idén is az volt, hogy amint az útviszonyok téliesre fordulnak, a téli guminak sem a nyári, sem a négyévszakos gumik nem alternatívái. Míg a legjobb téli gumikkal jeges úton, 40 km/h-s sebességről fékezve általában 20 méter alatt sikerült megállni, a három, különböző állapotú prémium nyári gumival felszerelt tesztautónak a gumi kopásának mértékétől függően ugyanehhez 36, 45, illetve 62 méterre volt szüksége.

Ez azt jelenti, hogy míg a legjobb téli gumival felszerelt autó éppen megáll a 18 méterrel előrébb az úttestre lépő gyalogos előtt, a teljesen új nyári gumival felszerelt autó 31, a csak enyhébben kopott nyári gumival közlekedő gépkocsi 33, míg az erősebben kopottat viselő jármű 36 km/h-s sebességgel üti el.
 
A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Száraz és vizes úton – fagypont felett – az újszerű nyári és a Michelin CrossClimate egész éves abroncs remekelt, jeges úton (fékezhetőségben és kapaszkodási képességben is) a Goodyear és a Premiorri volt a legjobb, legcsöndesebbnek a leginkább elkopott nyári gumi bizonyult. Gördülési ellenállás szempontjából ezúttal a használt, budget kategóriás téli gumi volt a legjobb.
 
Arra, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítményeknek a súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a száraz, nedves és jeges aszfalton mért fékutakat, illetve a jeges úton mért kapaszkodást 20-20 százalékos, a kopást 10 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelve a hazai teszt az alábbi sorrendet eredményezte (195/65 R15 méretben):

Volt egy nagy meglepetés a magyar téligumi-teszten 14
Bár az egyes abroncsok a különböző szempontoknak nagyon eltérő módon tettek eleget, az összesítésben ezek a különbségek a jó minőségű termékeknél nagyjából ellensúlyozták egymást. Így összességében idén olyan közeli eredményeket sikerült mérni, hogy az első kilenc helyen zárt, egységesen megfelelő, jó nevű abroncsok közül teljesítményével egyedül a Goodyear tudott kissé kiemelkedni.

Volt egy nagy meglepetés a magyar téligumi-teszten 15
A teszt szervezői szerint a Michelin nagy újdonsága, az egész éves CrossClimate gumi télire azoknak lehet elfogadható választás, akik csak városban autóznak, és hóban le tudják tenni az autójukat.