Vendéglátónk igazi autóbolond, abból is a veterános megszállott típus. Megrögzött rajongója mindennek, ami valaha gurult, és most ugyan nem gurul, de még egyszer gurulhat. Nem csak gyűjti ezeket a kocsikat, kereskedik is velük: Szentendre határában lévő telepén most is ott várja a feltámadást néhány jobb sorsra érdemes legenda. 

Még mindig kerek a kipufogó csak puccos keretet kapott.
Érdekes élmény három ilyen autót egy placcon látni. Rengeteg gondolatot szül, és akaratlanul is felmerül az értékvesztés mértéke. Vajon ez a két, ma 100-150 milliós ársávban mozgó csoda is egy kisautó áráért hazatolható majd jó 25-30 év múlva?

Érdekes élmény három ilyen autót egy placcon látni. Rengeteg gondolatot szül, és akaratlanul is felmerül az értékvesztés mértéke. Vajon ez a két, ma 100-150 milliós ársávban mozgó csoda is egy kisautó áráért hazatolható majd jó 25-30 év múlva?

A terepralis Pajero, az alaposan kibelezett 1938-as Bentley mellett például egy Rolls-Royce is, egy 1975-ös Silver Shadow. Hárommilliós irányáron várja új gazdáját, ami azért nem sok az alapos felújítást igénylő, lejárt OT-s minősítésű autóért, mert magyar rendszámos, indítható Rollsot nem egyszerű találni.

Mi ez a Rolls-izé?

Az úgy van, hogy kaptunk két Rolls-Royce-ot Budapesten: nesztek, itt a kulcs, lécci vigyétek el őket Szófiába, köszi! És most megyünk.

Röviden ennyi, a részletek ebben a cikkben olvashatók. A cikkeket az útról ebbe a rovatba gyűjtjük. Jó szórakozást!

Á, nincs ennek különösebb története, mondja a tulaj, amikor arról kérdezem, mit mesélhetne a fehér vénség, ha beszélni tudna. Aztán kiderül, hogy mégis: a brit autóarisztokrata ugyancsak magyar sorsot élt meg, miután hozzánk vetődött. 

A válság után tartozás miatt lefoglalta ugyanis a bank, és öt évet töltött megalázó helyzetben, zálogtárgyként, amíg jelenlegi gazdája meg nem vásárolta. Mostani helyén már csaknem két éve áll, és bár állapota egyre romlik, annyival azért több haszna van, mint banki túszként volt, hogy legalább a Budapest felől Szentendrére beérő autósok egy pillanatra felderülnek, amikor megpillantják őfenségét, ahogy roskatagon, de büszkén szemléli a 11-es út forgalmát.

Amit a Silver Shadow-ról tudni kell

Az 1965-től ’80-ig készült, önhordó karosszériás modell hatalmas műszaki ugrás volt az elődhöz, a külső sárhányós, alvázas Silver Cloudhoz képest. Ez volt az első úgynevezett „single bow” dizájnban készült Rolls: a kifejezés arra utal, hogy az övvonal alatt egységbe olvad a karosszéria, a sárvédők elkülönült ívei eltűnnek az autó profiljából.

A Spirit of Extasy marad, nem tünteti el semmilyen biztonsági előírás!

A Spirit of Extasy marad, nem tünteti el semmilyen biztonsági előírás!

1970-ig 6,25, ’70-től 6,75 literes V8 volt a Silver Shadow-k motorja, a fehér autó egykor 189 lóerőt tudott (bár akkoriban a Rolls még ragaszkodott ahhoz a szokásához, hogy nem közölt hivatalos teljesítmény-adatokat autóiról). A motorhoz a General Motors négyfokozatú automatája kapcsolódott. 
Fiam, jól kicombosodtál! - árulkodik az öreg Silver Shadow tekintete.

Fiam, jól kicombosodtál! – árulkodik az öreg Silver Shadow tekintete.

A Silver Shadow talán legnagyobb újítása a szintszabályzós hidropneumatikus felfüggesztés és a vele kombinált fékrendszer volt: a Citroentől licenszelt rendszer a DS-ből lehet ismerős. 1969-ig mindkét tengely szintszabályzós volt, innentől csak a hátsó tengelyen maradt meg az automatikus szint-kiegyenlítés.
Az L-széria igazi különlegesség, nagy túlélő. Fejlesztését még az 1950-es években kezdték meg, és a Lamborghini V12-ese, valamint a Corvette V8-asa mellett ez a leghosszabb ideje gyártásban lévő blokk. 

Természetesen rengeteg átalakítással, de ma is szolgál, a Rolls-Royce BMW tulajdonba kerülése ótakizárólag a Bentley típusokban. 

A jelenleg duplaturbóval szerelt 6,75 literes verzió 530 lóerőt, és 1050 Nm nyomatékot termel, és még mindig Angliában gyártják.

Az L-széria igazi különlegesség, nagy túlélő. Fejlesztését még az 1950-es években kezdték meg, és a Lamborghini V12-ese, valamint a Corvette V8-asa mellett ez a leghosszabb ideje gyártásban lévő blokk.
Természetesen rengeteg átalakítással, de ma is szolgál, a Rolls-Royce BMW tulajdonba kerülése ótakizárólag a Bentley típusokban.
A jelenleg duplaturbóval szerelt 6,75 literes verzió 530 lóerőt, és 1050 Nm nyomatékot termel, és még mindig Angliában gyártják.

’77-től egy facelift után Silver Shadow II-ként forgalmazták a típust. Az első szériából 16717, a másodikból 25142, a hosszú tengelytávú változatokból 4915 példányt gyártottak. Aki egy ilyen Rollsra vágyik, és nem a szűkös magyar kínálatból akar meríteni, Németországban 8-9 ezer euró, szűk hárommillió forint körül ülhet bele a jobbkormányos kínálat aljába. 
Négy hengerrel, és közel négyszáz lóerővel tud többet a Ghost. Viszont Silver Shadow motorját még házon belül fejlesztették, a V12 pedig BMW eredetű blokk.

Négy hengerrel, és közel négyszáz lóerővel tud többet a Ghost. Viszont Silver Shadow motorját még házon belül fejlesztették, a V12 pedig BMW eredetű blokk.

Egy kifogástalan állapotú, karbantartott vagy restaurált példány, ha nem valami különleges, nagyon egyedi darab, baloldali kormánnyal 25-30 ezer euró.
Még mindig kerek a kipufogó csak puccos keretet kapott.

Még mindig kerek a kipufogó csak puccos keretet kapott.

A többi Rolls-túrás anyagunkat itt találod!