A széndioxid-kibocsátási értékeket érintő csalás miatt autónként 1000 eurót követel a spanyol állam a Volkswagentől, mert ennyivel támogatták az az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlását – jelentette be José Manuel Soria spanyol ipari miniszter a spanyol közszolgálati rádiónak adott interjújában csütörtökön.
A manipulálásában világszerte érintett 800 ezer autó közül 50 ezret Spanyolországban értékesítettek. Ha ezek közül minden egyes autót támogatással vásároltak, akkor az azt jelenti, hogy VW-csoportnak 50 millió eurót (15,9 milliárd forint) kellene fizetnie az államnak – érvelt a miniszter, hozzátéve, hogy a cég vállalta a pénz visszafizetését a manipulált autók után.
A PIVE-terv nevű, 2012 óta létező spanyol támogatási program lényege, hogy aki használt autóját környezetbarát gépkocsira cseréli, az 2000 eurós (626 ezer forint) kedvezményt kap, amelyet a kormány és a bekapcsolódó cégek fele-fele arányban állnak.
Amikor kiderült, hogy a VW-csoport 11 millió dízelüzemű járművébe telepített olyan szoftvert, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások, a spanyol kormány azonnal követelte a vásárlóknak nyújtott állami támogatás visszafizetését a cégtől.
A vállalat azonban ezt vitatta, és azzal érvelt, hogy ők a nitrogénoxid-kibocsátásra vonatkozó adatokat manipulálták, a széndioxid-kibocsátási értékeket nem. Márpedig ez utóbbi volt az alapja a spanyol kormány autóvásárlási támogatásának.
Csakhogy a Volkswagen belső vizsgálata, amelynek eredményét a héten tették közzé, kiderítette: 800 ezer autó esetében a gyártó által megadott széndioxid-kibocsátási értékek nem egyeznek meg a fékpadi tesztek során mért értékekkel, vagyis az érintett járművek többet fogyasztanak a gyári értékeknél.
Az újabb hamisítási botrányban a Volkswagen Polo, Golf, Passat, az Audi A1-es és A3-as, a Škoda Octavia, a SEAT Leon és Ibiza modellek lehetnek érintettek.