Valószínűleg széles néptömegek könnyebbülnek most meg: végre nem kell tovább rágni a körmüket, hogy két- vagy négyajtós változatot vegyenek a kisebbik Rollsból, ha rájuk szakad egy vagyon. Most ugyanis ki-ki megtudhatja, miben is tér el a Ghost és a Wraith egymástól, a nyilvánvaló ajtószám-különbségen kívül.
Ghost: erős túralimuzin
Meghökkentő, de kétségkívül látványos fényezése dacára a Ghost tökéletesen hozta a Rolls-Royce-szal kapcsolatos összes sztereotípiát Szófiáig tartó túránk alatt. Hatalmas, nagyon erős, nagyon kényelmes, nagyon csendes, nagyon lágyan ringatózik – és mindenki megcsodálja, amerre jár.
Wraith: nagyon erős túrakupé
A Wraith, a Ghost alapjaira épített, de 30 centivel rövidebb kupé nem sofőrös autó – viszont a sávtartó automatikát nem hiányolja benne az ember. Minden pillanatban óriási élmény a vezetése, ebben a kocsiban nemigen lehet elaludni.
A kormányzás, amit a Ghostban úriasan könnyűnek éreztünk, a Wraithben a sportosabb alkat miatt bántóan döglöttnek hatott, főleg, ami a visszatérítő erőt illeti.
Műszaki adatok | |||
---|---|---|---|
Ghost | Wraith | ||
Lökettérfogat (ccm), elrendezés | 6592, V12 | ||
Hengerek / szelepek száma | 12/48 | ||
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 420 [570]/5250 | 465 [632]/5600 | |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 780/1500 | 800/1500 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 4,9 | 4,6 | |
Végsebesség (km/h) | 250 | ||
Átlagfogyasztás (l/100km, EU-norma) | 13,6 | 14 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5400/1950/1550 | 5269/1947/1507 | |
Tengelytáv (mm) | 3295 | 3112 | |
Csomagtér (liter) | 490 | 470 | |
Menetkész tömeg (kg) | 2435 | 2360 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 83 | ||
Gumiméret | 255/50 R19 | E:255/45 R20, H:285/40 R20 |
Ghost: csend, béke, nyugalom
Nagyon tompa, nagyon távoli duruzsolás, a nyolcfokozatú automata vajpuhán, észrevehetetlenül váltogatja a fokozatokat, ahogy kell. A klíma, mint minden Rollsban, észrevehetetlenül teszi a dolgát, hőfok-kijelzés nincs, csak két tárcsa, amivel lehet melegebbet vagy hidegebbet kérni a lábtérbe vagy a fejtérbe: elvégre nem az a fontos, hány fok van, hanem hogy jól érzi-e a magát az utazó. Ha egy kis direkt légáramra vágyunk, a súlyos krómtolattyúkkal kavarhatunk szellőt az autóban.
Wraith: erő a komfort előtt
A Wraith műszerfala szinte egy az egyben a Ghosté, csak a piros végű mutatók különböztetik meg a sportosabb modellt. Az elülső traktus alaphangulata is hasonló, és mégis. Akármikor ültünk át egyik Rollsból a másikba, mindig egyértelmű volt: a Ghost jobb, összeszedettebb, teljesebb autó. Viszont akármikor léptünk rá a gázra a Wraithben, az is egyértelmű volt, hogy nagyon nem mindegy az tömeg és lóerőkülönbség, ami a két autó között van.
A váltó a Warithben sosem tapasztalt rántásokkal kezelte le a kis nyomatéktöbbletet. A keret nélküli ablakok miatt bizony még némi szélzajt is tapasztaltunk: nyilván így is más dimenzió volt az utastér elszigeteltsége a világtól egy hétköznapi autóhoz képest, de a Ghost után bizony határozottan jelen volt a sustorgás, ahogy a kerék felől is több dübögés szűrődött be, mint a szedánban. A kilátás a döntöttebb szélvédő miatt sokkal rosszabb, a laposabban fekvő A-oszlop néha egész veszélyes mértékben ki tudta takarni a balról érkező forgalmat a kereszteződésekben.
Melyik fogyaszt többet?
Elsőre bizonyára a legtöbben úgy vélik, sokadrangú kérdés a célközönség számára, hogy mennyit fogyaszt egy ilyen 12 hengeres luxusautó. Pedig nem feltétlenül, ugyanis a fogyasztásnak van egy, a komfortot is érintő aspektusa: a hatótáv.
A túra során a Ghostba bizony eggyel többször kellett tankolni, mint a Wraithbe, hogy nagyjából azonos üzemanyag-szinttel hagyjuk ott Szófiában a kocsikat. Bár a Wraith az erősebb, a kisebb tömeg és a jobb aerodinamika jelentős előnyt mutatott takarékosság terén. A katalógusadatokkal ellentétben valamivel 15 liter felett volt a Ghost, valamivel 14 liter alatt a Wraith átlagfogyasztása százon. Még úgy is, hogy az erősebb kupénak többször léptünk oda egy-egy fejletépő gyorsulás élményéért, mint a szintén nagyon erős, de jellegénél fogva kevésbé játékos limuzinnak.
A 83 literes tank így 500 kilométerre elég, ha 100 kilométer alá csökken a hatótáv, kigyullad a narancssárga lámpa a műszerfalon.
No és melyik mennyibe kerül?
Hagyományos értelemben vett árlistája nincs a Rolls-Royce-nak, a brit luxusautókat mindig egyedi tárgyalások és persze igények alapján árazzák be. Már eleve ott kezdődik az egyedi árképzés, hogy az ügyfél a 44 000 elérhető szín melyikét (vagy milyen kombinációját) óhajtja. A két, már legyártott tesztautó árát viszont meg tudták nekünk mondani. A Wraith a drágább, ÁFA nélkül 311 675 euró, vagyis nálunk áfásan-regadósan körülbelül 125 millió forintba kerülne. A Ghost 301 375 eurós nettó árával úgy 120 millió forint.
A Rollsnak a kocsik árát firtató kérdésemre is volt egy fantasztikus válasz-kliséje: „mint Sir Henry Royce is megmondta, az árat már rég a feledés homálya borítja majd, amikor a minőség még mindig fennmarad”.
Hát neked melyik Rolls a szimpatikusabb, kedves olvasó?
A többi Rolls-túrás anyagunkat itt találod!