Egyelőre még boldogan lubickolunk a november végi tavaszban, rugdossuk a faillatú, színes leveleket, rövidujjúban ténfergünk a vakító surlófényben, de hétvégén állítólag már nyakunkon érezhetjük a tél fagyos markát. Vasárnap akár hó is eshet, és ahogy az időjárás-előrejelző oldal mondja: „Európa északkeleti területén már igazi téli az idő, több helyen napközben is fagy és gyakori a hóesés. … A következő napokban erős lehűlés kezdődik a szárazföld nyugati és középső részén is.”
Szóval ha jó még a tavalyi téli gumi, akkor most érdemes felrakatni, sorban állás, várakozás nélkül. Hajrá!
Mi az a téli gumi?
„Téli gumiabroncs”: olyan gumiabroncs, amelyen a futófelület mintázatát és szerkezetét elsősorban arra tervezték, hogy a szokásos gumiabroncsnál jobb tapadást biztosítson sárban és friss vagy olvadó hóban. A téli gumiabroncs futófelületének mintázata általában hornyokból (bordából) és/vagy a szokásos gumiabroncshoz képest nagyobb közökkel elhelyezett blokkokból áll.
Kicsit pontosabban definiálja a téli abroncsot a 6/1990. KöHÉM rendelet, II. fejezet 36. §:
(17a) * E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek
a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,
b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S„, „M&S„, „M.S„, „MS”, „Winter„, „Winter Use” felirat, „Hópihe” ábra, „Háromágú hegycsúcs” ábra, és
c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.
A Michelin FB oldalán ezzel kapcsolatban még annyi információ olvasható, hogy a „három hegycsúcs, hópihe” ikon az abroncson azt jelzi, hogy hivatalosan tesztelt és elfogadott téli gumiról van szó. Ha csupán az M+S felirat (Mud + Snow) látható az abroncson, akkor az egy olyan téli gumi, amit hivatalosan nem teszteltek téli körülmények között. Bármit is jelentsen ez.
Meddig jó egy téli gumi?
„A gumiabroncsok általában 35-50 ezer kilométert, vagy 4-5 telet élnek meg. Ha keveset használják és alig kopik, 8-10 éves korában akkor is illik újra cserélni, mert az anyaga ennyi idő alatt jó eséllyel elfárad, merevvé, repedezetté válik” – mondja Szabó Péter, a vezess gumiszakértője. Persze ha mostoha körülmények között tárolják, hamarabb is elöregedhet az abroncs. Tehát érdemes jól tartani.
Hová tegyük?
A legjobb, ha az abroncsokat száraz, hűvös helyen, napfénytől védve tudjuk tárolni. Ha felnin tároljuk, akkor a normális abroncsnyomásnál nagyjából 0,5 barral fújjuk keményebbre a gumikat és vagy a felninél akasztva tároljuk, vagy egy függőleges rúdra fűzzük fel őket, úgy, hogy ne érjenek egymáshoz. A meztelen gumikat állítva is eltehetjük két szezon között, de ilyenkor néha forgassuk át őket, hogy ne deformálódjanak. Persze a legjobb, ha nem kell vele tökölni, és gumicserénél egyszerűen otthagyjuk a gumisnál, viselje ő gondját a gumijainknak. Persze ez nem lesz ingyen, de talán megéri, hogy nem kell a tárolóban kerülgetni őket.
Miért jó?
Ha nem akarunk télen az első hó megérkezésekor hanyatt fordított ganajtúróként egy helyben pörögni a parkolóban, akkor időben tegyünk téli gumit az autó alá. Általában akkor szokták javasolni a gumicserét, amikor 7 fok körülire hűl a levegő. Az unalomig ismételt tények is igazak, a hidegben a nyári használatra tervezett abroncsok megkeményednek, és képtelenek teljesíteni azokat az elvárásokat, amiknek meg kéne felelniük. Mondjuk az is igaz, hiába van a legjobb téli gumi az autón, ha a sok elakadt nyári gumis félnótás miatt más sem tud haladni. Egy felmérés szerint az európai autóvezetők 65 százaléka nem cserél gumit.
Miért rossz?
A téli gumi amellett, hogy télen zseniális, és ha leesik a hó, akkor szinte lehetetlen nélküle megmozdulni, néha kifejezetten veszélyes is lehet. Például a nyárra fent hagyott téli abroncs nagyjából ugyanannyira veszélyes, mint télen, hóban balettozni a nyári szettel. Sőt, talán még veszélyesebb, mert hó alig van pár napig, míg a nyári extrém meleg hetekig, hónapokig is eltarthat. A forró aszfalton elkenődő gumi pedig mindent csinál, csak nem tapad.
Használtat vagy újat?
Itthon a roppant árérzékeny piacon szépen fogynak a külföldről behozott, de még jó állapotban lévő abroncsok is. Ugyan mi tiszta lelkiismerettel nem ajánlanánk senkinek, hogy ilyet vegyen, de sokan bevállalják a kockázatot, amit az ismeretlen előéletű abroncs jelenthet. Persze az is igaz, hogy használt autó vásárlásakor sem cseréli le senki a gumikat a kocsin, pedig azokról sem tudni semmit. Mit éltek már át, hogyan használták, tárolták őket? Emellett nem is biztos, hogy megéri használtat venni, hiszen a gyári 8 mm körüli barázdamélység a télinél hamar eléri a kritikus 4 mm-es barázdamélységet.
Ha már újat, akkor milyet?
Ezernyi márka és típus van a boltokban, ember legyen a talpán, aki kiigazodik közöttük. Pláne, ha abba is belegondolunk, hogy a méret is számít, például egy 20 colos méretben prímán teljesítő téli abroncs 14-esként már hitvány is lehet. És persze fordítva is megtörténhet. Szerencsére vannak, akik elvégzik helyettünk a teszteket, csak el kell olvasni az eredményeket. Mondjuk itt. A teszteredményeket nézegetve tisztán látszik, hogy a névtelen, olcsó gumik jó eséllyel sokkal gyengébben teljesítenek, mint az ismert, bevált márkák termékei. Ki gondolta volna…
Mi van helyette?
A téli gumi mellett jó megoldás lehet a négy évszakos abroncs is. Bár a legtöbb szakértő úgy tartja, ezek télen is, nyáron is gyengébben teljesítenek, mint a kifejezetten egy-egy évszakra fejlesztett gumik, amolyan sehol sem igazán jó darabok. Ennek ellenére bátran ajánlható azoknak az autósoknak, akik főleg városban, nem túl extrém körülmények között autózzák végig a telet. Emellett a lustábbak, akik gyűlölnek évente kétszer gumishoz járni, azok is nyugodtan választhatják ezt a megoldást. A Michelin ráállt erre a témára, nekik olyan télen is használható, de nyáron is tökéletes gumijuk van, amely egész évben jól teljesít, így sosem éri meglepetés a vezetőt, nem kell csereberélni, illetve tárolni sem a váltás abroncskészletet. Egy egy abroncskészlet téli-nyári fel és leszerelése 6-10 ezer forintos kiadást jelent. Évente kétszer. Ötéves elhasználódással számolva ez 60-100 ezer forintos kiadást jelent, a gumi élettartama alatt.
Ennek ellenére van egy nagy előnye is a gumiváltásnak, mégpedig az, hogy így legalább az autós évente kétszer elmegy gumishoz, aki ellenőrzi a gumik állapotát, beállítja a megfelelő abroncsnyomást, és centrírozza a kerekeket. Valljuk be, máskor biztosan nem nézünk rá a gumikra, egy rendesen kiegyensúlyozott kerék pedig még a későbbi, komolyabb kiadásoktól is megmenthet.