A Mazda Skyactiv filozófiája Európában megtagadta a turbófeltöltést, és helyette egy sor alternatív fejlesztéssel biztosított kedvezőbb emisszió/teljesítmény arányt. A cég legnagyobb hajója, a most leleplezett CX-9 esetében azonban ennél többre volt szükség, így a mérnökök mégis csak ráfanyalodtak a turbóra, igaz, azt saját szájuk íze szerint alkalmazták.
Az új Skyactiv-G 2.5T motort kifejezetten a CX-9-eshez fejlesztették ki, és egy vadonatúj, egyedülálló technológiát alkalmaz: a dinamikus nyomású turbó névre keresztelt szerkezet képes a fordulatszám függvényében változtatni a kipufogógáz erejét. Ehhez kis fordulaton kisebb átmérőjű csatornákon át vezeti a turbinához a gázokat, így viszonylag kevés kipufogógázzal is előállítható a szükséges 1,2 bar töltőnyomás.
A másik trükk a 4-3-1 konfigurációjú kipufogórendszer: a két középső henger közös leömlőbe torkollik, míg az első és a negyedik saját leömlőt kapott. Így a főtengely minden félfordulatára pontosan egy gázlöket érkezik a turbóhoz.A további részletek a 100 fokra lehűtött kipufogógáz visszavezetése, ami 10,5:1 arányú sűrítést tesz lehetővé; ez a turbómotorok körében igen magas érték.
A motor már 2000 fordulat/perctől 420 Nm nyomatékot állít elő, maximális teljesítménye 250 LE. A mérnökök csökkentették a hajtáslánc belső súrlódását, valamint javították a modell aerodinamikáját, így 88 km/óránál a korábbi 22 helyett 18 lóerő is elég az állandó sebességű haladáshoz. A jobb gázreakciók miatt nagysebességű gyorsításnál nem szükséges visszakapcsolni, ami további megtakarításokat eredményez, ugyanúgy, ahogy a modell első- vagy összkerékhajtástól függően 90-130 kg-os tömegcsökkentése is.
Merthogy, ne feledjük, a CX-9 minden elemében vadonatúj modell, amely nem csak könnyebb, de merevebb és számottevően csendesebb is elődjénél. Az újonc 5065 mm hosszú, 3 centivel rövidebb, mint eddig, ugyanakkor a tengelytáv 5,5 centivel nőtt, így az autónak az arányai is megváltoztak.
A biztonság terén aktív vezetőtámogató rendszerek széles választékát kínálja az autó: kamera- és radarvezérelt szolgáltatások figyelik a holtteret, a követési távolságot, a vészfékezés szükségességét. A CX-9 magától fékez, hogy elkerülje a gázolást, és automatikusan megakadályozza a szembejövők vakítását.
Ha a szembejövőket nem is vakítja el, az utasokat lenyűgözi a CX-9: igényes bőrök, valódi fabetétek, finom alumínium díszíti a kocsi belterét. A formák organikusak, az anyagmegmunkálás során hagyományos mesterségek (kardművesek, gitárkészítők) mesterfogásaihoz nyúltak vissza a tervezők.
A prémium minőség ellenére mégis csak praktikus, három üléssoros szabadidőjárműről van szó, amit jó eséllyel családok fognak vásárolni. Ezért a Mazda úgy alakította ki a hátsó üléssorokat, hogy azokat akár egy gyerek is képes legyen kezelni. Ez vonatkozik a harmadik sori ülések nyitására, vagy a második üléssor előredöntésére – utóbbi úgy is megoldható, hogy nem szereljük ki az ott rögzített gyermekülést.