2015-ben is folytatódott az immár évek óta tartó bővülés a használtautó-kereskedelemben. Ennek eredményeképpen a hazai használt személyautók körében közel 550 ezer adás-vétel zajlik le idén (ez tavalyhoz képest 11 százalékos növekedést jelent), miközben az import autók száma 27 százalékos erősödést produkálva elérheti az 123 ezer példányt.
„2010-től kezdve jelentősen átalakult a használt gépjárművek vásárlóinak célterülete” – hívja fel a figyelmet Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. „Míg öt éve még a Magyarországon átírt használt személyautóknak csupán 4 százaléka volt külföldi, idén ez az arány már eléri a 21 százalékot, vagyis a hazai vásárlók minden ötödik használt autót importból szereznek be.”
Mivel a hazai használt vasak előélete általában jóval könnyebben nyomon követhető, a fenti tendencia növekvő kockázatot jelent a vásárlók számára is. Jellemző példa a kilométeróra állásának valódisága. A hazai autók futásteljesítményét 2012 januárjától minden tulajdonosváltás, illetve műszaki vizsga során regisztrálják a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisában.
Ez azt jelenti, hogy a legtöbb hazai használt autó futásteljesítményéről már két korábbi nyilvántartott adat is rendelkezésre áll, miközben egy külföldi autó esetében erről csak úgy szerezhetünk információt, ha az érintett járművet előző tulajdonosai a márkaszervizbe hordták. További jellemző gond, hogy mivel a kereskedők legtöbbször hivatalosan nem lépnek be a folyamatba, így garanciális kötelezettségeket szinte lehetetlen rajtuk számon kérni.
Egyelőre megállíthatatlannak tűnik a használtautó-import növekedése, ennek pedig egyre komolyabb hatása van a hazai autópark összetételére is. Ez ugyanis alapvetően kétféle forrásból tud bővülni: új autók, illetve import használt autók forgalomba helyezésével. Ezek aránya az elmúlt években jelentősen felborult: míg 2010-ben a hazai forgalmit kapó autóknak 71 százaléka volt új autó, addig ez az arány mára 39 százalékra csökkent. Dacára annak, hogy az új autók piaca is évről évre szépen növekszik: tavaly 20 százalékkal bővült, és idén is 14 százalékkal több autót adnak el, mint az előző évben.
Míg az új autók számának növekedése lassan eléri azt a szintet, hogy a hazai, jelenleg átlagosan 13,4 éves járműpark öregedése megálljon, az átlagosan több mint 11 éves használt autókból álló import ezt a folyamatot alapvetően semlegesíti. Mindez pedig negatívan hat a hazai közlekedésbiztonságra, illetve az utak és nagyvárosok károsanyag-terheltségére egyaránt.
A hazai autóflotta márkák szerinti összetételére szintén hatással van az import. Miközben a belföldi adás-vétel 25 százalékában a leggyakoribb két hazai márka, az Opel és a Suzuki valamelyike érintett, a behozatalban a Volkswagen és a Ford állnak az élen. A harmadik Opel után a BMW, az Audi és a Mercedes következnek, ami ez utóbbi márkák esetében jelentős példányszám-növekedést okozott Magyarországon.
A KSH adatai szerint 2014-ben közel másfélszer annyi BMW futott a hazai utakon, mint 2011-ben. Ugyanez a növekedés az Audi esetében 32 százalék, míg a Mercedes esetében 28 százalék volt.