A majdnem 60 éves kocsi az RM Sotheby’s aukciósház csütörtök esti, Driven by Disruption címmel meghirdetett aukcióján cserélt gazdát. A történelmi Ferrari 290 MM versenyautó 1964-ig versenyzett anélkül, hogy összetört volna, az alváza és a karosszériája eredeti, motorszáma is hiteles.
Az aukciós versenyautó-rekordot egy tavaly a Bonhamsnál eladott Ferrari 250 GTO Berlinetta állította fel, amelyért 38,1 millió dollárt (11 milliárd forint) fizetett egy vásárló. A most eladott piros színű, kék orrú kocsit kifejezetten az ötszörös F1-világbajnok Fangio számára készítették. Ebből a 290 MM-es típusból mindössze négy példányt építettek.
A gépet Temple Buell autórajongó vásárolta meg 1957-ben, aki további versenyekre küldte Jo Bonnierrel és Masten Gregoryval a kormánykerék mögött. Ezt követően Pierre Bardinon gyűjtő kollekciójába került, és 34 évig Franciaországban parkolt, mígnem egy magát megnevezni nem kívánó európai gyűjtő tulajdonába került, aki most maga is túladott az autóritkaságon.
A csütörtöki aukció másik fénypontja Janis Joplin pszichedelikus Porschéja volt, amely az előzetes becslések felső határát – 600 ezer dollár – háromszorosan felülmúlva, 1,76 millió dollárért (510 millió forint) talált új gazdára.
Az aukciósház szerint Joplin 1968-ban vásárolta meg használtan az 1964-es Porsche 356c 1600 Cabriolet-t, ám nem volt kibékülve annak fehér színével, ezért arra kérte egyik barátját, hogy fessen rá kaleidoszkópszerű mintázatot. Végül lepkék, medúzák, és Joplin, valamint bandája, a Big Brother and the Holding Company portréja került rá az autóra.
A legendás rockénekes 1970. október 4-én halt meg herointúladagolásban, 27 évesen. Az énekes halála után menedzsere vezette az autót, amely az 1990-es évek elején esett át egy felújításon, és 1995 óta a clevelandi Rock and Roll Hírességek Csarnokának Múzeumában volt kiállítva. Az autót a művész családja árvereztette el.