A tanulmány éjszakai műszakban dolgozó emberek bevonásával készült, akik kétszer két órát vezettek egy elkerített pályán. Első körben a 16 résztvevő átlagosan 7,6 órát aludt a tesztet megelőző éjszaka és nem dolgozott, míg a második körben az éjszakai műszakjukat követően ültek a volán mögé.

Amikor a résztvevők közvetlenül munka után szálltak autóba, hatan közülük egy vagy több balesetközeli élményt is átéltek, és hetüknek le kellett állniuk a teszttel biztonsági okokból. Amikor azonban aludtak a vezetés előtti éjszaka, semmi ilyesmit nem tapasztaltak.

Az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) közölt tanulmány szerint a kialvatlansággal összefüggő gyengébb vezetési képesség a teszt első 15 percében nyilvánvalóvá vált.

„Még a veteránnak számító éjszakai műszakosok esetében is kockázatos volt, amikor álmosan vezettek, viselkedésük az emelkedett véralkoholszintű sofőrökéhez hasonlított” – húzta alá közleményében a tanulmány vezető szerzője, Michael Lee, a bostoni Brigham and Women’s Hospital (BWH) munkatársa.

A szakember szerint minél többet vezetnek ilyen állapotban ezek az emberek, annál nagyobb az esetükben a baleset kockázata.

Nagyjából 9,5 millió amerikai, vagyis a munkaerő 15 százaléka dolgozik éjjeli vagy váltott műszakban. Az Egyesült Államok halálos kimenetelű vagy kórházi kezelést igénylő súlyos autóbaleseti sérülései 20 százalékának okozói álmos sofőrök.