Felemás napot zártak a magyarok a klasszikus Dakar útvonalán zajló Africa Race 10., Akjujt-Akjujt hurokszakaszán, amelyen a mezőny megmászta Mauritánia egyik legnagyobb homokdűnéjét is.
Az Opel Dakar Team tájékoztatása szerint a magyar párosnak négyszer kellett lapátok segítségével kiszabadítania autóját a homok fogságából, de összességében elégedetten zárták a napot, mások sokkal rosszabbul jártak.
Szalay Balázs pilóta elmondta, összességében 40-50 percet töltöttek ásással. Hangsúlyozta: gépjárművük ezen a napon tökéletesen működött, de mivel a csütörtöki technikai gondok miatti pályarövidítésért hétórás büntetést kaptak, összetettben a hetedik helyezés nem sokat javított a pozíciójukon.
„Ez a nap megkoronázta az Africa Race-t, rengeteg dűnén küzdöttük át magunkat. Nem volt vicces, abból a szempontból viszont segített, hogy az előző napi büntetés miatt a mezőny végéről rajtoltunk, így sokat kellett előzni, ami a nyílt terepen, a dűnék között sokkal kevésbé nehéz, mint egy szűk pályán” – tette hozzá Szalay.
Bunkoczi László navigátor kifejtette: „Ásni minden körülmények között megterhelő, hőségben és tűzálló ruhában pedig még inkább, de mostanra már kialakult, hogy nincsenek fölösleges mozdulataink, tudjuk, hogy mit hova teszünk és mikor – nem kapkodunk. Jó szakasz volt a mai, nekünk való, az autó mindenütt elment, ahol kellett, ha mi nem rontottunk, bárhová elvitt minket.”
Fedélzeti kamerás felvétel az Opel Mokkából
Úgy tűnik, a Qualisport kamionos alakulatának az idei viadalon semmi nem jön össze. A Scania-trióra a gyötrelmes, félbeszakított kilencedik szelektív szakasz után újabb megpróbáltatások vártak Mauritániában.
Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Ács László főszerelő a csütörtöki napot ásózással és szereléssel töltötte a Szalay Balázs és Bunkoczi László alkotta Opel-egység társaságában. Éjjel a táborban nagy volt a nyüzsgés a magyar kontingens háza táján: a Mokkával viszonylag hamar végzett az Opel Dakar Team szervizcsapata, a Qualisportnak viszont előbb gondoskodnia kellett a differenciálmű síktárcsájának pótlásáról.
„A Kamaz gyári csapatától kaptunk segítséget, így a srácok hajnalra megjavították a kamiont. A rajtot bevállaltuk, de csak 16 kilométert teljesítettünk, ugyanis rettenetesen fájt a hátam. Tegnap, amikor holtfáradtan megérkeztünk, kiszállás közben leestem a fülkéből. Az orvosok éjjel is, hajnalban is megnéztek, végül saját felelősségre rajtoltam, de amikor éreztem a fájdalmat, úgy döntöttünk, hogy inkább kiállunk. Sok már úgysem múlik ezen. A nap zömét pihenéssel töltöttem, mert az utolsó mauritániai szakaszt szeretném versenyben teljesíteni” – mondta Kovács Miklós.
Az autós kategória éllovasai megszenvedtek: a listavezető Toyota-pilóta, Kanat Sagirov csak a 4. helyen zárt, ám előnyét sikerült ismét növelni, a kazah most 26 perc 43 másodperccel előzi meg az Optimus MD-vel versenyző Pascal Thomasse-t.
A kamionosoknál a kamazos Anton Sibalov újabb szakaszt nyert, azonban a tatárföldi alakulat másik egysége, a CNG üzemű kamionnal versenyző Szergej Kuprijanov motorhiba miatt nem tudta teljesíteni a mért távot. Az összesítésben Shibalov mögött a tatrás cseh Tomas Tomecek, valamint az MAN-es portugál pilótanő, Elisabete Jacinto tanyázik.
A motoros kategóriában a címvédő Pal Anders Ullevalseter ezúttal sem hagyott kétséget afelől, hogy ki a legjobb a kétkerekűek mezőnyében. Az egy kivételével az összes eddigi szakaszt megnyerő norvég KTM-menőt ezúttal egy másik KTM-es, Andrew Newland követte a célban, aki 5 óra 57 perces hátránnyal az összesítésben is a 2. helyen áll.
Az Africa Eco Race tizenegyedik szakasza az utolsó, a hivatalos végeredménybe is beleszámító menet lesz, a hagyományoknak megfelelően ugyanis az utolsó, szenegáli penzumot már csak demonstrációs jelleggel teljesítik majd. A 208 kilométer hosszú mért táv Mauritániában kanyarog, ám a szakasz után a karaván határt lép és már Szenegálban, St. Louis városában töltik majd az éjszakát.
Eredmények:
10. szakasz, Akjujt-Akjujt (össztáv 403 km, ebből szelektív 327 km):
autósok:
1. David Gerard, Gerard Dubuy (francia, Optimus) 4:35:52 óra
…7. Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Mokka) 26:49 perc hátrány
összetettben:
1. Kanat Sagirov, Vitalij Jevtyekov (kazah, ukrán, Toyota Hilux) 41:35:41 ó
…13. Szalay, Bunkoczi 15:30:02 ó h.
kamionosok:
1. Tomas Tomecek, Ladislav Lala (cseh, Tatra) 5:17:29 ó
összetettben:
1. Anton Sibalov, Robert Amatics, Almaz Kisamijev 45:38:02 ó
motorosok:
1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 5:04:41 ó
összetettben:
1. Ullevalseter 46:16:16 ó
Forrás: Opel Dakar Team, Qualisport