ellenorzo-auto Mintegy félmillió esetben indított pótdíjas eljárást az útdíjszedő a bliccelő autósokkal szemben 2015-ben. Annak ellenére, hogy a NÚSZ elsődleges célja a jogkövető magatartás elősegítése, még mindig sokan vannak olyanok, akik egyáltalán nem (az összes pótdíjas eset 78 százaléka), illetve csak később, már a díjköteles utakon közlekedve vagy utólag váltják meg az e-matricát. A tipikus felhasználói hibák közül emellett továbbra is előkelő helyen szerepel a díjkategória (22% a megvásárolt, de rossz kategóriában) és a rendszámtévesztés (a belföldi járművek esetében kb. 15%), igaz, ez utóbbit utólag, a pótdíjfizetési felszólítás kézhezvételét követően is korrigálhatja az autós a NÚSZ ügyfélszolgálati irodáiban, legfeljebb három karakter eltérésig. A 2014-hez képest megemelkedett számú pótdíjas ügyek jelentős része az e-matricás és e-útdíjas ellenőrzési rendszerek integrációjának köszönhető. A NÚSZ tavalyi fejlesztéséi azt eredményezték, hogy az ellenőrző pontokon található kamerák egyszerre képesek az e-matricás és HU-GO e-útdíj rendszerben is ellenőrizni az úthasználati jogosultságot, így olyan helyeken is megvalósul a kamerás adatgyűjtés, ahol erre korábban a technikai feltételek nem voltak adottak. Ennek köszönhetően tovább javult a területi lefedettség, összességében 26 százalékkal több gépjármű került ellenőrzés alá, mint egy évvel korábban. Az eredmények különösen azokon az útszakaszokon kiemelkedők, ahol korábban nem számíthattak ellenőrzésre a sofőrök az e-matricás rendszerben, így a fix kamerák által feltárt esetek 18 százaléka az M5-ös autópályán, 6-6 százaléka az M2 és M6 gyorsforgalmi utakon keletkezett. Screen-Shot-2016-02-25-at-10.26.46 A 110 fix ellenőrző kapu mellett a NÚSZ 45 mobil adatgyűjtő járműve a nap 24 órájában, összesen mintegy ötszáz mérőhelyen végezhet díjellenőrzést. A hat darab mobilcsoportos egységgel pedig helyszíni megállításos ellenőrzés keretében vizsgálják az úthasználati jogosultságot éves szinten több mint kétezer műszakban. Más hatóságokkal együttműködve a kiemelt forgalmú időszakokban teljes kitereléses ellenőrzést is végeznek. Tavaly 25 ilyen akcióban vett részt a szolgáltató, amelynek bliccelési rátája 2,4% volt. Tovább javult a pótdíjas esetek nemzetközi behajthatósága is, így azok a külföldi autósok sem kerülhetik el a felelősségre vonást, akik hazánk díjköteles útjain érvényes e-matrica nélkül közlekednek. A NÚSZ nemzetközi behajtóirodákon keresztül 21 országban (pl.: Ausztria, Németország, Nagy-Britannia, Olaszország, Lengyelország, Szlovákia, hamarosan Románia) tud eljárni a bliccelőkkel szemben, ennek köszönhetően tavaly jelentős mértékben, 25 százalékkal nőtt a külföldi behajtásra átadott pótdíjas esetek száma, mely az összes 2015-ös eset 28 százalékát jelenti. A külföldi bliccelőkkel szembeni fellépés hatékonyságát jól mutatja az is, hogy a partnerek már peresítettek és nyertek ügyeket Németországban, Ausztriában, Angliában is. A tavaly év eleji díjrendelet-módosítás hatása érezhető volt ugyan az ellenőrzési eredményekben, de az autósok többsége gyorsan megtanulta az új szabályokat. A büntetések egyébként kis odafigyeléssel könnyen elkerülhetők, ehhez a következőket kell szem előtt tartani a díjköteles utak használata során: az e-matricát minden esetben előre, a pályára való felhajtás előtt kell megváltani, továbbá vásárláskor, még kifizetés előtt érdemes ellenőrizni a díjkategória, rendszám, felségjelzés és érvényességi idő helyességét.