Villanykompresszorral támad a legerősebb dízel SUV 1
  Unalmas számprezentációnak indult az Audi AG sajtótájékoztatója Ingolstadtban, ahol a vállalatcsoport 2015-ös évét értékelte a cégvezetés. Ám egy meglepetésmodellel az autós újságíróknak is vonzóbbá vált a program. Bemutatkozott az Audi SQ7. Míg az Audi szedán és kombi modelljeinek sportverziói hagyományosan nagy teljesítményű benzinmotort kapnak, a szabadidőjárműveknél a gyár már próbálkozott a műfaji adottságok miatt amúgy is stílusosabb és észszerűbb dízeltechnológiával. Az SQ5 326 vagy 340 lóerős 3.0 V6 dízelmotorja után most itt a következő gázolajos sportmodell: az SQ7 TDI nyolchengeres motorja a maga 435 lóerejével és 900 (!) Nm nyomatékával, amellyel a legerősebb dízel SUV a piacon. Új 4,0 V8-as dízelmotor kerül a kocsiba, amelynek szekvenciális dupla turbóját (kis és közepes terhelésen csak az egyik üzemel) világelső, elektromos hajtású kompresszor támogatja meg. A technológiával először az Audi RS5 TDI tanulmányautóban találkozhattunk, munkatársunk révén személyesen is. Alkalmazásával teljesen kiküszöbölhető a turbólyuk, a gázparancs után nem egészen 250 milliszekundum (azaz egynegyed másodperc) alatt felépül a szükséges nyomás, és elszabadul a kontrollált pokol: a nagy szabadidőjármű 4,8 másodperc alatt gyorsul 100-ra. A dinamikát bizonyítandó, levetítettek a sajtótájékoztatón egy videót, amelyen az SQ7 egy Alpha jet vadászrepülő ellen gyorsult, és győzött. DSCN7595 A veszteségmentes és csak szükség esetén üzemelő feltöltésnek, valamint az ezzel összefüggésben (most először) alkalmazott változó szelepemelési rendszernek köszönhetően átlagos üzemanyag-fogyasztás nem haladja meg a 7,4 litert – persze szabvány szerint. A turbófeltöltőit a hengersorok között hordó, ezért hely- és energiatakarékos, 90 fokos V8-as motorhoz nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó csatlakozik, gyors váltásokkal és egyenletes sebességű haladásnál aktiválódó vitorlázó funkcióval. A fentiek után nem meglepő, hogy az SQ7 széria légrugós felfüggesztése is adaptív, de nem a szokásos módon: vezérlését hálózatba kötötték az autó egyéb rendszereivel, így három további futómű-specifikus funkció is megvalósult: ezek a sportos hangolású aktív differenciálmű, az elektromechanikus, aktív kanyarstabilizátor  és az összkerékkormányzás. Az elektromechanikus stabilizátor egy bonyolult bolygóműre kötött villanymotor segítségével megfelelő mértékű és irányú nyomatékot fejt ki a terepen szétkapcsoló, majd aszfalton ismét aktiválódó stabilizátorrúdra, így gyakorlatilag oldaldőlés nélkül kanyarodhatunk. A megoldás gyorsabb, kevésbé igényel karbantartást, mint a hasonló, hidraulikus rendszerek. DSCN7608 A különleges elektromos rendszerekhez (turbó, kanyarstabilizátor) nem kevésbé egyedülálló energiaforrás szükségeltetik: az általánosan elterjedt 12 voltos rendszeren felül az SQ7 egy különálló, 48 voltos fedélzeti hálózatot is kapott. Ez utóbbi szükség esetén (egy konverteren keresztül) a fedélzeti fogyasztókat is ellátja, ami tehermentesíti a 12 voltos indítóakkut, és azáltal a motor generátorát, ami további fogyasztáscsökkentést eredményez. Formailag finom, de markáns különbségek választják el a csúcsmodellt az alapkiadású Q7-esektől: új a hűtőmaszk, megváltozott a lökhárító, és oldalt is találunk légbevezető nyílásokat. A felszereltség és a kidolgozás terén a létező legmagasabb szintre készülhetünk a kényelmi, biztonsági és vezetőtámogató rendszerek terén. Az opciós listán jobbára csak olyan, valóban extravagáns tételekkel találkozunk, mint a karbon-kerámia fékrendszer vagy a fedélzeti rendszerek távvezérlésére is alkalmas okostelefonos alkalmazáscsomag. Az SQ7 még nem rendelkezik típusbizonyítvánnyal, így hivatalosan még nem vásárolható meg, ára azonban már van: Németországban kevés híján 90 ezer eurót (27,8 millió forint) kérnek el érte, miközben a dízel hibrid Q7 e-tron quattro 80 ezerbe kerül.